Sökning: "Litteraturundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 343 uppsatser innehållade ordet Litteraturundervisning.

  1. 21. "Det finns andra sätt att jobba än att läsa en klassiker rakt upp och ner" : En kvalitativ studie om kreativa aktiviteter i litteraturundervisningen på gymnasiet

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Betina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; kreativitet; kreativa aktiviteter; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur gymnasielärare arbetar med kreativa aktiviteter i syfte att intressera sina elever för litteraturhistoria. En kvalitativ intervjustudie valdes, där empirin sedan analyserades utifrån tematisk analys. LÄS MER

  2. 22. Litterära möjligheter : Didaktisk potential för litteraturundervisning med ett läromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Reading literature; upper secondary school; learning materials; views on literature; legitimation of reading; widened digital text-world; didactics for the subject of Swedish; Litteraturläsning; gymnasieskolan; läromedel; litteratursyner; legitimering av läsning; vidgad digital textvärld; svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Läsningen i dagens skola påverkas av såväl internationella kunskapsmätningar som normer av kritiska förhållningssätt i en utsträckning som utmanar skönlitteraturens roll för skolans värdeutvecklande uppdrag. Ämnesplanen för svenska i gymnasieskolan motiverar läsning som läsfärdighetsträning, kritisk läsning såväl som inlevelsefull läsning, vilket innebär en komplex litteraturundervisning. LÄS MER

  3. 23. Kanon med kanon? : En kvalitativ studie om svensklärare på högstadiets syn på litteraturundervisning och skolkanon

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alma Rydell; [2023]
    Nyckelord :Kanon; skolkanon; svenska; didaktik; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur svensklärare på högstadiet som aldrig har varit styrda av skolkanon arbetar med litteratur samt att ta reda på hur de tror att deras arbete kommer att förändras av en skolkanon. Bakgrunden utgörs av hur ämnet svenska ser ut i skolan idag samt kanonbegreppet och en rörlig kanon. LÄS MER

  4. 24. "Det enda socialt accepterade skälet för vuxna att få läsa barnlitteratur verkar vara nostalgi." : Bilderbokens potential i svenskämnet i gymnasieskolan

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Simon Lönnqvist; [2023]
    Nyckelord :bilderbok; multimodalitet; litteraturdidaktiska trappan; litteraturundervisning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med den vetenskapliga undersökningen är att ta reda på den plats och relevans som bilderboken har i svenskämnets litteraturstudier i gymnasieskolan. Anses bilderboken enbart ha en distinkt plats hos gruppen av yngre läsare, eller kan det finnas potentialer att integrera den för andra, äldre läsare? Huvudsakligen studeras förhållandet mellan bild och text i två skönlitterära bilderböcker, Bläckfisken (2017) och Sesam sesam (2017), som båda är författade av författaren Gro Dahle. LÄS MER

  5. 25. Lärares uppfattning av litteraturstudiets syfte och kanon i svenskämnet med fokus på skönlitteratur : En fenomenografisk studie med fokus på kanonfrågan i gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josua Kalin; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; kanon; gymnasieskola; svenska; skönlitteratur; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : I förarbetet till denna studie föreligger en tidigare litteraturstudie (Kalin, 2022) i vilken konstateras att viss litteraturdidaktisk forskning, däribland (Brink 1992), Persson (2007) och Dahl (2015) med sina läromedelstudier, och Helgasson (2012) med sin egen genomgång av litteraturdidaktisk forskning och debatt om kanonfrågan, alla drar en liknande slutsats – att det finns spår av en inofficiell kanon i svenskämnet. Därtill visar bland annat Larsson (2021) och Economou (2021) lärarnas inställning till en kanon i skolan genom sina studier. LÄS MER