Sökning: "Liu examensarbete pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden Liu examensarbete pedagogik.

  1. 1. Elevers syn på grupparbete som arbetsform : en kvalitativ studie om elevers uppfattningar om grupparbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Petter Sikén; Mohamad Shadi Nadar; [2022]
    Nyckelord :grupparbete; elever; förberedelser;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka elevernas attityder till grupparbete som metod för att lära och arbeta i skolan. Vår studie visar att elever generellt sett betraktar grupparbete som en bra arbetsform teoretiskt men de indikerar också utmaningar när grupparbetet omsätts i praktiken. LÄS MER

  2. 2. Vad gör en speciallärare egentligen? : En kvalitativ intervjustudie om speciallärares uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Therése Centervad; Marie Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :specialundervisning; speciallärare; samarbete; perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskapen om hur speciallärares uppdrag ser ut i det dagliga arbetet och hur arbetet organiseras ute på skolorna. Det är en kvalitativ studie och metoden som använts är semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Högläsning för avkoppling och lärande : En studie om lärares upplevda syfte med högläsningen och hur de arbetar för att uppnå detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Edenström; Frida Landestorp; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; interaktiv högläsning; modellering; repetition; syfte; ordförråd; hör- och läsförståelse; åk 1-3;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på vilket syfte lärare har med sin högläsning och hur de beskriver att de arbetar med högläsning i klassrummet. Denna studie har en kvalitativ forskningsdesign och består av tio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Problematisk skolfrånvaro : En systematisk litteraturstudie kring fenomenet hemmasittare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Theres Farcher; [2020]
    Nyckelord :Nyckelord: Hemmasittare; problematisk skolfrånvaro; frånvaro; truancy; hikikomori; neet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete som omfattar 15hp och är en systematisk litteraturstudie. Syftet med denna litteraturstudie var att sammanställa modern, interantionell och nationell forskning kring fenomenet ”hemmasittare”, för att synliggöra faktorer som påverkar individers tendens att avvika från skolan, och försöka utröna verktyg att bemöta denna elevgrupp som är på olika stadier i sin frånvaro genom att besvara frågeställningarna ”Hur kan skolan arbeta förebyggande mot hög skolfrånvaro hos eleverna?” och ”Hur kan elever med hammasittarproblematik hjälpas tillbaka till skolan?”. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av elevers socioekonomiska status i matematik : Hur elever presterar i matematik utifrån deras socioekonomiska status i relation med olika centrala faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Simon Solaka; Albina Mekic; [2019]
    Nyckelord :socioekonomisk status; matematik; ångest; motivation; prestation; self-efficacy; självkänsla;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utifrån tidigare forskning ta reda på huruvida elevernas socioekonomiska status spelar för roll hur eleverna presterar i matematik. Dessutom vill vi ta reda på hur socioekonomisk status i relation med self-efficacy, ångest och motivation påverkar elevernas prestationer i matematik. LÄS MER