Sökning: "Liv Linde"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Liv Linde.
1. Den konstnärliga provokationen. En jakt på kunskap, verktyg och ett varför då?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Ett grävande i den konstnärliga provokationen, ett försök till förståelse för dess slagkraft och fallgropar. Genom samtal med upphovspersoner som från allmänhet och experter tillskrivits titeln provokatörer. LÄS MER
2. Delaktighet under tvång : Hur beskriver lärare inom SiS skolverksamhet sitt arbete för att främja flickors delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Eleverna inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i en speciell skolkontext. Det vanligast förekommande är att elever placeras på SiS utifrån lagen om vård av unga (LVU) och placeringen sker genom tvång (Karlsson & Linde, 2021). Individens hela liv ska rymmas inom institutionen: fritid, behandling och skola (Enell et al. LÄS MER
3. Att vara levande död – En djupdykning i vampyrberättelsens litterära tradition genom en komparativ analys av Carmilla och Twilight
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/LitteraturvetenskapSammanfattning : Joseph Sheridan Le Fanu var en av de första författarna att tilldela den kvinnliga vampyren en betydande litterär roll i sitt framstående verk Carmilla (1872). Drygt 130 år senare ger Stephenie Meyer nytt liv åt den litterära vampyren i sin roman Twilight (2005) – med en helt annan tolkning av den mytomspunna figuren. LÄS MER
4. Rödluvan och Vargen
Magister-uppsats, Konstfack/Institutionen för Konst (K)Sammanfattning : RÖDLUVAN OCH VARGEN en novell och artistbook. Jag bifogar manuskriptet men även dokumentation. Boken är handbunden. Om- slaget består utav min akvarellmålning, pressad på läder. LÄS MER
5. Grundskollärares inställningar till ämnesintegrerat arbete.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Det står ingenstans i styrdokumenten att skolan ska vara rolig och att det är det undervisningen ska fokusera på. Men det är oftast mer intressant för elever att lära om undervisningen är rolig. Ämnesintegrerat arbete beskrivs i den här kunskapsöversiktens artiklar som ett roligt sätt både att undervisa på och att ta in nya kunskaper. LÄS MER