Sökning: "Livija Grebovic"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Livija Grebovic.

  1. 1. Flerspråkiga barn och språklig sårbarhet – en studie om musikaktiviteter i en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Livija Grebovic; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Musik; Språklig sårbarhet; Språkstörning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien är av intresse då det inte finns mycket tidigare forskning kring musik och flerspråkiga barn som befinner sig i språklig sårbarhet. Forskningen som finns inom fältet fokuserar på musikterapi och arbete med autism och Downs syndrom. LÄS MER

  2. 2. Språkinlärning i en multietnisk förskola - en fallstudie om nyanlända barns möte med det svenska språket

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Livija Grebovic; [2015]
    Nyckelord :flerspråkighet; lärande; kulturella redskap; multietnicitet; språkinlärning; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan (Lpfö98/2010) ställer krav på stimulering av barns språk såsom utveckling av ordförrådet, nyansering av talspråket och intresse för skriftspråket. Dessa punkter anses vara grundläggande för barnens framtida läsförståelse och framgångsrik skolgång. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelsemetoder – finns dessa? En kvalitativ studie om läsförståelseundervisning i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Livija Grebovic; Ann-Sofi Eklöv; [2011]
    Nyckelord :Explicit undervisning; läsförståelse; lässtrategier; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Eftersom internationella undersökningar visar att läsförståelsen sjunker hos svenskaelever, var syftet med detta arbete att undersöka hur lärare i årskurs 2 arbetar medläsförståelse. Vi undrade vilka läsförståelsemetoder som används och hurstyrdokumenten tolkas. LÄS MER

  4. 4. Läsförståelsemetoder – finns dessa? En kvalitativ studie om läsförståelseundervisning i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Livija Grebovic; Ann-Sofi Eklöv; [2011]
    Nyckelord :Explicit undervisning; läsförståelse; lässtrategier; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Eftersom internationella undersökningar visar att läsförståelsen sjunker hos svenskaelever, var syftet med detta arbete att undersöka hur lärare i årskurs 2 arbetar medläsförståelse. Vi undrade vilka läsförståelsemetoder som används och hurstyrdokumenten tolkas. LÄS MER