Sökning: "Livsberättelse"
Visar resultat 21 - 25 av 132 uppsatser innehållade ordet Livsberättelse.
21. Att inte passa in i skolans system : Fem livsberättelser om skolfrånvaro.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad skolfrånvaro kan bero på samt vilka faktorer som hade främjat skolnärvaro hos respondenterna som deltagit i föreliggande studie. Studien använde sig av livsberättelse som metod, där fem tidigare hemmasittare i åldern 17-29 år berättade om sina erfarenheter och upplevelser kring skolfrånvaro samt vad de ansåg hade kunnat hjälpa dem att fullfölja sin utbildning. LÄS MER
22. NÄR LIVET FÖRÄNDRAS : Människors erfarenheter vid diagnosdebuten av Alzheimers sjukdom- ur ett patientperspektiv
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Alzheimers sjukdom är idag den vanligaste förekommande demenssjukdomen. Människans egna upplevelser av att leva med Alzheimers är mindre beforskat. Symptom som depression och oro beskrivs i tidigt skede hos människan med Alzheimers sjukdom. LÄS MER
23. Effekten av vårdarsång hos personer med vaskulär demens och Alzheimers sjukdom : en jämförande interventionsstudie
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/OmvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Varje år insjuknar ca 24 000 personer i någon form av demenssjukdom och med det kan många besvärliga situationer uppstå pga. kommunikationsproblem relaterat till den kognitiva svikten. LÄS MER
24. Att se personen bakom sjukdomen : Personcentrerad vård vid demenssjukdom genom vårdpersonals erfarenheter
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: I världen insjuknar cirka 10 miljoner människor årligen i demenssjukdom. Demenssjukdom orsakar en gradvis försämring av den kognitiva förmågan och medför behov som kan vara svåra att möta. LÄS MER
25. "Vi behöver olika" : Fem elever med autism berättar om sina upplevelser av reguljär skola och resursskola
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur högstadieelever med autism upplevt sin skolgång, både i den reguljära skola där de först gått och på den resursskola som de gick på då undersökningen genomfördes. Då en resursskola ofta ses som en exkluderande verksamhet, var vi intresserade av vilka upplevelser av inkludering som dessa elever har och har haft samt vilka faktorer i skolan som verkar vara betydelsefulla för dem. LÄS MER