Sökning: "Livsfrågor"

Visar resultat 21 - 25 av 210 uppsatser innehållade ordet Livsfrågor.

  1. 21. Let´s talk about sex? : En intervjustudie om boksamtal som metod för sex- och samlevnadsundervisning i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elora Björkman; [2021]
    Nyckelord :Boksamtal; sex- och samlevnadsundervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 säger sig använda och strukturera boksamtal inom svenskämnet i syfte att öka elevers kunskap inom sex- och samlevnad. Vidare syftar studien till att undersöka hur lärare resonerar kring begreppet sex- och samlevnad i grundskolans tidigare år och hur boksamtal kan påverka diskussioner kring sex och samlevnad. LÄS MER

  2. 22. Oro kring Covid-19 i förskoleklassen : "Viktigt med rutiner och det vanliga"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Cecilia Myrén Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; Corona; existentiella frågor; livsfrågor; skolan stänger;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka om lärarna har märkt att barnen/elevern har påverkats av Covid-19 rapporteringen i media samt om och då i så fall hur skolan/lärarna har bemött eleverna i detta. Min tredje fråga handlar om hur lärarna trpr att barnen/eleverna påverkas av att skolan stänger och barnen/eleverna måste stanna hemma. LÄS MER

  3. 23. Vad är livsfrågor och hur undervisar man kring dem? : Ett arbete som baserat på en enkätundersökning analyserar hur lärare undervisar om livsfrågor inom ämnet religionskunskap på mellanstadiet.

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Mathias Hansson; [2021]
    Nyckelord :Religionskunskap; livsfrågor; existentiella frågor; filosofi;

    Sammanfattning : This study examines how teachers in Swedish schools educate students about existential questions. To be more specific, how this is being done in the subject of religious studies in middle school. In the context of Swedish education, these questions are referred to as “livsfrågor”, which literally can be translated to life questions. LÄS MER

  4. 24. Filmpedagogik i religionskunskapsämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edgar Anders Bisse Ahrent; Jakob Nils Erik Tomelius; [2021]
    Nyckelord :Film; Filmpedagogik; Religionsämnet; Klassrumsundervisning; Etik; Moral; Lärandeverktyg; Livsfrågor; Religionskunskap; Didaktik;

    Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt med syftet att redovisa och utforska filmens plats i undervisningen på en gymnasienivå, med särskild fokus på hur film kan användas för att gestalta livsfrågor. Underlaget till den här kunskapsöversikten har samlats in genom sökningar på sökmotorerna Educational Research Complete, Educational Resources Information Center via EBSCO samt SwePub, resultaten av sökningarna på dessa sökmotorerna utgör majoriteten av våran kunskapsinsamling, våran handledare hänvisade oss även till litteratur inom ämnet. LÄS MER

  5. 25. Existentiella frågor ur ett lärarperspektiv : En kvalitativ intervjustudie om gymnasielärares förståelse, erfarenhet och idealbild av existentiella frågors roll i religionskunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anton Ljungvall; [2021]
    Nyckelord :Existential questions; religious studies; qualitative research; interview study; Existentiella frågor; livsfrågor; religionskunskapsundervisning; kvalitativ forskning; intervjustudie;

    Sammanfattning : This is a qualitative interview study that looks into teacher’s conceptualization of existential questions and their experiences with working with such questions in religious studies at upper secondary school. Previous research indicates that existential questions are often left behind in religious studies and that teachers feel unsecure when working with such questions in the classroom. LÄS MER