Sökning: "Livsfrågorna"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Livsfrågorna.

  1. 1. 30 år av livsfrågor och undervisning : En studie av erfarna religionskunskapslärares upplevelse av förändringar inom livsfrågeundervisningen i grundskolans senare del

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maya Andersson Fremén; [2024]
    Nyckelord :Livsfrågor; existentiella frågor; livsfrågeundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att förstå förändringar av elevers livsfrågor och lärares didaktiska val i livsfrågeundervisningen under de senaste 30 åren. Även lärarens förutsättningar och behov för undervisning av livsfrågor undersöks. LÄS MER

  2. 2. Fantasylitteraturens livsfrågor : En kvalitativ innehållsanalys av De utstötta och Glastronen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Agnes Lindberg; [2023]
    Nyckelord :livsfrågor; fantasy; religionskunskap; skönlitteratur; didaktik;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vilka livsfrågor som kan tematiseras i fantasylitteratur och hur dessa kan användas i religionsundervisning. En kvalitativ innehållsanalys av fantasyromanerna De utstötta och Glastronen har utförts. LÄS MER

  3. 3. Var är livsfrågorna? : En studie om hur livsfrågor konstrueras i två läroböcker i SO för årskurs 1-3, med avseende på elevperspektiv och social kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Hettman; Anna Wilhelmsson; [2020]
    Nyckelord :Livsfrågor; Lärobok; Kritiskt diskursanalys; Styrdokument;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur livsfrågor konstrueras i två valda läroböcker i SO för årskurs 1-3, med avseende på elevperspektiv och social kontext, med hjälp av forskningsfrågorna Hur konstrueras livsfrågor i elevuppgifter?; Hur konstrueras livsfrågeperspektivet i de textavsnitt som behandlar ett ämnesinnehåll?; Hur är sambandet mellan ämnesinnehåll och elevuppgifter?; Hur korrelerar konstruktionen av livsfrågor i de utvalda läroböckerna med den som finns i  Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket, 2018)?. Det empiriska materialet samlades in genom en analys av två läroböcker anpassade för årskurs 1-3: Boken om SO 1-3 (2013) av Annica Hedin & Elisabeth Ivansson med och PULS SO-boken (2011) av Maria Willebrand och Göran Körner. LÄS MER

  4. 4. Rädslan för det okända : En systematisk litteraturstudie om livsfrågornas betydelse i undervisningen för f-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Julia Pettersson; Julia Rosenqvist; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att analysera svensk och internationell forskning om livsfrågornas betydelse i undervisningen för elever i årskurs F-3. Genom ett didaktiskt perspektiv analyserar vi hur elever påverkas av livsfrågor i undervisningen. Analysen visar möjligheter och svårigheter för lärare att undervisa om livsfrågor. LÄS MER

  5. 5. Livsfrågor i religionskunskap : En litteraturstudie om hur livsfrågor presenteras i tre läroböcker för gymnasiet

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Sonja Josefsson; [2016]
    Nyckelord :Life issues; school books; ethics; text analysis; hermeneutic; livsfrågor; läroböcker; etik; textanalys; hermeneutik;

    Sammanfattning : Vi människor funderar ofta kring vår egen uppfattning dvs. vem vi är. Vi funderar också över vad vi vill bli. Vi ställs inför många andra frågor som handlar om identitet och livsfrågor. LÄS MER