Sökning: "Livskunskap i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Livskunskap i skolan.

  1. 1. Bildskapandets kraft att återuppliva : Auktoriserade bildterapeuters och erfarna bildläraresföreställning och åsikter om hälsoarbete och bildterapeutiska metoder i skolan ochbildundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Sanna Lövgren; [2020]
    Nyckelord :Art therapy; art creation; mental illness.; Bildterapi; bildskapande; elevhälsan; livskunskap; psykisk ohälsa.;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa intervjustudien undersöker jag med diskurspsykologiska metoder deattityder som bildlärare och bildterapeuter har kring tanken på eventuella införande avbildterapeutiska metoder i skolan och bildundervisningen. Syftet med studien är att utforskatvå olika diskurser, det bildpedagogiska och det bildterapeutiska och dess eventuella plats iskolan. LÄS MER

  2. 2. Samarbete önskas – Studie- och yrkesvägledare om arbetet med praon i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amy Svensson; Matilda Petersson; [2018]
    Nyckelord :grundskola; praktisk arbetslivsorientering; prao; arbetslivskunskap; studie- och yrkesvägledare;

    Sammanfattning : Skolan förväntas arbeta aktivt med skola-arbetslivsområdet för att ge eleverna viktig kunskap inför deras framtida yrkesliv. Praon är den del av arbetslivskunskapen som skolorna främst arbetar med, trots det saknas det tydliga riktlinjer för hur den ska organiseras. LÄS MER

  3. 3. Vilken påverkan har familjers knappa ekonomi på barns möjigheter till likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Kristina Arvidsson; [2015]
    Nyckelord :knapp ekonnomi; likvärdighet; värdegrund; livskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka om barns utbildning i förskolan/skolan påverkas av att komma från en familj med knapp ekonomi. Undersökningen har gjorts genom att intervjua sex pedagoger en från förskolan och fem från skolan. LÄS MER

  4. 4. Konflikter i grundskolan. Fokus på förebyggande arbete och konfliktlösningar.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Åsa Klaverud; [2012]
    Nyckelord :Konflikter; förebyggande arbete; konflikthantering;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur de fem pedagogerna i årskurs 1-5 på de två skolorna i Västsverige arbetade med att förebygga och hantera konflikter i skolan. För att precisera studiens syfte används följande frågeställningar: Hur beskriver de i studien utvalda lärarna att konflikter uppstår? Hur beskriver de i studien utvalda lärarna att de förebygger konflikter? Hur beskriver de i studien utvalda lärarna att de hanterar konflikterna?I undersökningen användes en kvalitativ intervjuundersökningsmetod. LÄS MER

  5. 5. Astrid Lindgrens filmer som komplement till de läromedel som finns i ämnet livskunskap

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2012]
    Nyckelord :Livskunskap; Astrid Lindgren; tv; värdegrund; ;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Astrid Lindgrens filmberättelser kan vara ett komplement till deläromedel som används i ämnet som kommit att kallas livskunskap. Huvudfrågorna är varför just AstridLindgrens filmer är användbara i detta ämne samt på vilket sätt vi som pedagoger kan använda oss av dem i vårundervisning. LÄS MER