Sökning: "Livslångt lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 381 uppsatser innehållade orden Livslångt lärande.

  1. 16. Bilderbokens påverkan på läslust : En litteraturstudie om hur bilderboken kan motivera läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Magnusson; Julia Mölzer Ericson; [2023]
    Nyckelord :Bilderbok; läslust; motivation till läsning; identitetsutveckling och livslångt läsande;

    Sammanfattning : Läsning genomsyrar elevernas hela skolgång och vardag, vilket betyder att elevernas motivation till läsning bör utvecklas tidigt. Bilderböcker är då ett vanligt inslag i de yngre åldrarna där elever får möjlighet att utforska samspelet mellan text och bild. LÄS MER

  2. 17. Datadrivna beslut inom Livslångt lärande : En process för att organisationer ska lyckas med strategisk kompetensförsörjning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :Jonas Bäckelin; [2023]
    Nyckelord :Servicedesign; Data-Driven Decision-making; Lifelong learning; Strategic Competence Provision; Tjänstedesign; datadrivna beslut; livslångt lärande; strategisk kompetensförsörjning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta fram en process för hur modern teknik kan användas för att organisationer ska lyckas med strategisk kompetensförsörjning. Begreppet datadrivna beslut används när så kallade klassificeringsalgoritmer kan hjälpa oss att upptäcka en ’önskad kompetens som saknas’ eller ’föreslå ett område som vi behöver utveckla’. LÄS MER

  3. 18. Det måste finnas något mer? : Det karriärvägledande samtalets potential för främjandet av anställdas karriärhälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Matilda Hedman; Johanna Ander; [2023]
    Nyckelord :Career transitions; Career guidance-counselling; Career-health; Career stuckness; Lifelong learning; Karriärövergångar; Karriärvägledning; Karriärhälsa; Fastbrändhet; Livslångt lärande;

    Sammanfattning : This study wants to investigate internal driving forces of employees who want a career change, what type of career-related support they need to move forward, and how this support can be made available, as well as their thoughts on the potential of career-interventions supporting the career-health of employees. Peavy’s socio-dynamic counseling theory, Antonovsky’s SOC and previous studies on career-counselling and health build the theoretical framework for the study. LÄS MER

  4. 19. Undervisning i hälsans tecken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Mimmi Persson; Philip Sannum; [2023]
    Nyckelord :Hälsa; Högstadiet; Idrott och hälsa; KASAM; Kvalitativa intervjuer; Lärare; Salutogent perspektiv; Undervisning;

    Sammanfattning : Ämnet idrott och hälsa har fått ett större ansvar att lära elever att ta hand om sin hälsa pålängre sikt jämfört med tidigare sekel enligt Larsson (2016, s.266). Sett till dagens samhälle har den psykiska och fysiska hälsan enligt Ekblom och Ekblom (2021, s.19) drastiskt försämrats bland barn och unga. LÄS MER

  5. 20. Utvecklingen av elevers valkompetens på naturvetenskapsprogrammet : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares upplevelser av naturvetenskapselevers valkompetens på gymnasiet

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Amanda Nylander; [2023]
    Nyckelord :Valkompetens; naturvetenskapsprogrammet; karriärlärande; karriärkompetens; universitetsstäder;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till en ökad förståelse för utvecklingen av elevers valkompetens på naturvetenskapsprogrammet i universitetsstäder i Sverige, samt undersöka utmaningar och möjligheter som studie- och yrkesvägledare identifierar med utvecklingen av NA-elevers valkompetens. Studiens ämne problematiseras genom rapporter och studier som synliggör vikten av att NA-elever i universitetsstäder i Sverige utvecklar sin valkompetens inför framtida studie- och yrkesval. LÄS MER