Sökning: "Livsmedelshandel"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Livsmedelshandel.
1. COVID-19 och dess påverkan på beteenden hos konsumenter inom livsmedelshandel : En kvalitativ studie ur ett företagsperspektiv fokuserad på livsmedelshandeln.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Bakgrund: COVID-19 pandemin har förändrat samhället och påverkat olika företags förhållningssätt. Konsumentbeteendet har förändrats på grund av isoleringar, statliga rekommendationer och riktlinjer i försök att minska smittspridningen. LÄS MER
2. Exploring unregulated climate offsetting as a means for private consumers to mitigate climate change : An analysis of 15 offset claims within the food and aviation sectors
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Climate change has been described as “the greatest and widest-ranging market failure ever seen”. Unregulated climate offsetting has emerged as a way for consumers to internalize the externality of climate change. LÄS MER
3. Dagligvaruhandeln online : En kvalitativ studie om positiva och negativa upplevelser i de digitala skiftet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : E-handeln har efter pandemins utbrott genomgått en starkt framträdande förändring inom den svenska dagligvaruhandeln. Livsmedel har i motsats till andra branschorganisationer inom detaljhandeln inte uppnått samma tillväxt och det påvisas ett tydligt mönster att dagligvaruhandeln är på väg mot samma förändring. LÄS MER
4. Möjligheter och hinder vid tillämpning av självservice-systemet AutoMat i lanthandel : En designfallstudie av Ulrikas Lanthandel och självservice-systemet AutoMat
Master-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva systemSammanfattning : In this paper the author conducts a design case study, to identify problems and possibilities of implementation of a self-service system, named AutoMat, in a traditional supermarket located in a rural area named Ulrika. Service design methods are utilized to identify value creating actions and the user’s perception of the service landscapes for both service systems. LÄS MER
5. Monitoring inventory pressure in a FastMoving Consumer Goods system
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Issues relating to inventory capacity resulting from high fill rates (inventory pressure) have been identified as a major problem for growing Fast-Moving Consumer Goods firms. The implications of these capacity problems include increased costs of working capital and cost-inefficient rental of external storage space. LÄS MER