Sökning: "Livsmedelskedjor i Sverige"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Livsmedelskedjor i Sverige.
1. CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY I LIVSMEDELSHANDELN : En kritisk diskursanalys av tre livsmedelskedjors hållbarhetsrapporter
Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Företag har ett samhällsansvar som går bortom deras ekonomiska intresse områden och vad som krävs av lagen. Detta innebär att företag behöver engagera sig i och bidra till samhällets sociala och miljömässiga utveckling. LÄS MER
2. Consumer’s choice, or is it?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Politisk konsumtion är en växande konsumentrörelse där individer konsumerar inte enbart för att maximera egennytta, utan även för att skapa godartad samhällelig förändring, lokalt som globalt. Den teoretiska debatten kring detta fenomen vilar på grunder såsom neoklassisk marknadsekonomi och idén om den suveräna konsumenten. LÄS MER
3. En studie om hur livsmedelsbutiker arbetar för att minska matsvinnet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Matsvinn är ett globalt problem som bidrar till ett onödigt resursutnyttjande som genererar stora mängder utsläpp av växthusgaser. Detta bekymmer skulle kunna förhindras, eller åtminstone minskas, genom ett arbete på långt lägre nivå, såsom i de enskilda livsmedelsbutikerna. LÄS MER
4. New ways to distribute food : REKO-rings in Sweden
Magister-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Alternative food systems have grown increasingly for the last 20 years and are seen as a reaction to the distant relationship between consumers and the origin of food. The discussion about shorter food systems and short food supply chains (SFSCs) raises the question about finding alternative ways to organize around food systems. LÄS MER
5. Varför handlar vi (inte) ekologiskt? : En kvantitativ studie om svenska konsumenters konsumtionsbeteende vad gäller livsmedelsprodukter
Master-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Det har aldrig funnits så många konsumtionsalternativ som det finns idag, det existerar stora livsmedelskedjor med mängder av alternativ av samma typ av produkt. Enligt statistiska centralbyrån har försäljningen av ekologiska livsmedelsprodukter ökat stadigt i Sverige. LÄS MER