Sökning: "Livsvärld fenomenologi skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Livsvärld fenomenologi skolan.

  1. 1. Att vara en bro : En kvalitative intervjustudie om skolsköterskors upplevelser av samverkan med BVC sjuksköterskor för barn med fetma

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emelie Johannesson; Tilda Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Childhood obesity; collaboration; lifeworld; phenomenology; school; Barnfetma; fenomenologi; livsvärld; samverkan; skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fetma är en kronisk sjukdom och är ett stigande folkhälsoproblem internationellt och nationellt. Tidig upptäckt och förbyggande åtgärder har betydelse för deras hälsa. LÄS MER

  2. 2. Heldagslärande : hur det upplevs bland fritidslärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Tobias Ström; My Kristensson; [2021]
    Nyckelord :EPP; erfarenhetsförråd; fenomenologi; fritidslärare; heldagslärande; handlingsmotiv; livsvärld; samarbete; samverkan; upplevelser.;

    Sammanfattning : Eftersom vi båda har en positiv syn på heldagslärande tycktes det spännande att undersöka hur färdiga fritidslärares syn på och upplevelser av heldagslärande ser ut på deras arbetsplatser. Syftet med studien har varit att ta reda på hur fritidslärare uttrycker sig om sin verksamhet och yrkesroll i relation till begreppet heldagslärande. LÄS MER

  3. 3. REKTORERS UPPLEVELSER AV BESLUTSFATTANDE

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Juan Valladares; [2020-06-16]
    Nyckelord :rektor; pedagogiskt ledarskap; beslut; fenomenologi; upplevelser; livsvärld; essens; konstituenter;

    Sammanfattning : Syfte: Arbetets övergripande syfte är att utifrån en deskriptiv fenomenologisk forsknings-ansats beskriva hur rektorer på olika grundskolor upplever sitt beslutsfattande. Basen för studien kan också beskrivas med följande grundläggande frågeställningar är 1) Hur beskriver rektorer sina upplevelser av att fatta beslut? 2) Vilka innebörder karakteriserar upplevelsen av att fatta beslut i skolan? Teori: Den teoretiska grunden utgörs av Edmund Husserls klassiska fenomenologi. LÄS MER

  4. 4. Språkliga möjligheter. Flerspråkiga elevers upplevelser av delaktighet, stöd och lärande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anne Larsson Kohn; [2015-10-15]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; särskilt stöd; delaktighet; lärande; fenomenologi; livsvärld; horisont;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka flerspråkiga elever som har bedömts eller bedöms vara i behov av särskilt stöd. Fokus i studien är att få ökad kunskap om flerspråkiga elevers levda erfarenheter av att erhålla stöd, känna delaktighet och möjligheter att uppnå målen i skolan samt vilka förutsättningar som upplevs finnas för detta. LÄS MER

  5. 5. Lärares motivationsskapande arbete. En studie i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Rebecca Jusmo; [2014-11-03]
    Nyckelord :fenomenologi; livsvärld; motivationsskapande arbete; betyg; grundsärskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare arbetar motivationsskapande med sina elever på grundsärskolan trots att elevernas betyg inte har någon betydelse för deras framtida gymnasiesärskolestudier. Studien utgick från följande frågeställningar: - Hur upplever lärare på grundsärskolan att de motiverar eleverna att utveckla sina kunskaper och färdigheter i enlighet med kursplanernas mål? - Vilken betydelse anser lärare på grundsärskolan att betygen har för elevernas motivation och lärarnas motivationsskapande arbete i skolan? - Hur upplever lärarna på grundsärskolan att de ges förutsättningar för att arbeta motivationsskapande samt att utveckla sin yrkesroll? Studien tog sin utgångspunkt i den livsvärldsfenomenologiska ansatsen då det var lärarnas egna levda erfarenheter som var intressanta att ta del av. LÄS MER