Sökning: "Livsvärlden"
Visar resultat 11 - 15 av 262 uppsatser innehållade ordet Livsvärlden.
11. Kvinnors upplevelser av att leva med bröstcancer.-En kvalitativ litteraturstudie baserad på självbiografier
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Forskningen visar att bröstcancerdiagnosen ställs allt tidigare vilket bidrar till att allt fler kvinnor kan behandlas i tid. Samtidigt visar även forskningen att behandlingen har en stor inverkan på kvinnornas liv vilket kan påverka både det fysiska och psykiska måendet. LÄS MER
12. Att leva med förmaksflimmer som vuxen : -En litteraturöversikt ur ett patientperspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Förmaksflimmer är en av de vanligaste hjärt-arytmierna i Sverige och världen som drabbar många patienter. Sjukdomen påverkar deras psykiska och fysiska status som begränsar vardagen. Hantering av sjukdomen är problematisk för både patienter och vårdpersonal då den förekommer med symtom eller utan symtom. LÄS MER
13. Erfarenheter av att leva med avancerad huvud- och halscancer : En kvalitativ litteraturöversikt
Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Palliativ vård avser att förbättra livskvaliteten för personer med svår sjukdom och deras närstående, genom att förebygga och lindra lidande. Total smärta avser smärtans olika uttryck: psykisk, fysisk, existentiell och social smärta. LÄS MER
14. “Ge barnen en chans att rätta till våra misstag” : En fenomenologisk studie om förskollärares förhållningssätt till barns utveckling och lärande om hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Vår studie påbörjades av funderingar kring arbetet med hållbar utveckling i förskolan, om förskollärarna får förutsättningar för att kunna arbeta med hållbarhet eller om det finns utmaningar. Syftet med vår studie är att se förskollärarens förhållningssätt till fenomenet hållbar utveckling, samt att få en tydligare bild över vilka didaktiska strategier förskollärarna arbetar med. LÄS MER
15. “Små barn kan så mycket mer än man tror” : Förskollärares tankar om de yngsta barnens självständighet och tillit till sin egen förmåga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring förskollärares tankar om arbetet med barns självständighet och tillit till sin egen förmåga. Studien illustrerar både strategier och hinder som förskollärare identifierar utifrån arbetet med barnen i förskolan. LÄS MER