Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barns delaktighet och inflytande : En studie om förskollärares upplevelser i arbetet med de barn somännu inte erövrat det talade majoritetsspråket i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Johnsson; Al Zoghbi Dina; [2022]
    Nyckelord :Talat språk; kommunikation; delaktighet; inflytande; förskollärare; upllevelse; känslor; förutsättningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka och få en djupare förståelse för hur förskollärare arbetar med att skapa delaktighet och inflytande hos de barn som ännu inte erövrat det talade majoritetsspråket samt hur förskollärarna ser på fenomenet. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: Hur beskriver förskollärare att de upplever sitt arbete gällande att skapa delaktighet och inflytande hos de barn som ännu inte erövrat det talade majoritetsspråket i förskolans verksamhet? samt Vilka förutsättningar upplever förskollärare att de har för att skapa delaktighet och inflytande hos de barn som ännu inte erövrat det talade majoritetsspråket i förskolans verksamhet? För att närma oss dessa svar har studien utgått från en fenomenologisk ansats och Giorgis fenomenologiska analysmetod för att analysera empirin. LÄS MER

  2. 2. Den bortprioriterade PCOS diagnostiserade kvinnan : –en hermeneutisk studie av den subjektiva upplevelsen kring vårdbemötandet  

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Maria Perez; Hanna Billström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Polycystiskt ovariesyndrom (PCOS) är en hormonrubbning som försätter den kvinnliga kroppen i obalans och kan medföljas av diverse olika åkommor som övervikt, hirsutism (kraftig behåring), menstruationsrubbningar och mycket mer därtill. Kvinnor i fertil ålder kan drabbas och enligt vårdstatistik lider 8–13 procent av syndromet. LÄS MER

  3. 3. Njurmottagares erfarenheter av livet efter en transplantation : En litteraturstudie i omvårdnad

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Cecilia Hansson; Selma Zilic; [2021]
    Nyckelord :Experiences; Kidney recipient; Kidney transplantation; Life-world; Literature review; Erfarenheter; Litteraturstudie; Livsvärld; Njurmottagare; Njurtransplantation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mer än 10% av den västerländska befolkningen lever med kronisk njursvikt. Njurtransplantation är det effektivaste behandlingsalternativet vid svår kronisk njursvikt, och fler än 600 personer står på väntelistan för en ny njure i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Att leva nära döden : En kvalitativ litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Emma Jarnevid; Amanda Karlsson; Kajsa Rinnegård; [2021]
    Nyckelord :End of life; life world; patient experience; symptom control; Livets slutskede; livsvärld; patientperspektiv; symtomkontroll;

    Sammanfattning : Bakgrund: Livets slutskede är en del i den palliativa vården som syftar främst till att lindra patientens besvärliga symtom och göra livet så hanterbart som möjligt inför döden. Genom en djupare förståelse av hur det är att befinna sig i livets sista tid kan omvårdnaden anpassas därefter. LÄS MER

  5. 5. Musik och samhällsdidaktik : En intervjustudie om gymnasielevers upplevelse av musik i samhällskunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning; Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena; Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Magnus Åhström; [2021]
    Nyckelord :Music; lyrics; aesthetic learning; teaching; social studies didactics; student s life- world; upper secondary school.; Musik; låttexter; estetiska läroprocesser; undervisning; samhällsdidaktik; elevens livsvärld; gymnasieskola.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka gymnasielevers upplevelse av musik och låttexter som ett didaktiskt redskap inom ramen för samhällskunskapsämnet. Studien avser också att öka förstå- elsen för de faktorer som påverkar elevernas upplevelse av detta didaktiska redskap, samt deras upplevelse av estetiska läroprocesser på gymnasienivå. LÄS MER