Sökning: "Ljud i digitala spel"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Ljud i digitala spel.

  1. 1. Ljudmiljö och interaktivitet: Designa och utveckla en audiell AAR-upplevelse

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Peter Båth; Max Leitner; [2023]
    Nyckelord :NOUS sonic; Audio Augment Reality; AAR; Audio; The physical room; Dolby Atmos; sound-ambience; NOUS sonic; Audio Augment Reality; AAR; Ljud; Fysiska rummet; Dolby Atmos; Ljudmilj;

    Sammanfattning : AR media or augmented reality has become increasingly prevalent in today's society, and more and more applications leverage the technology's ability to present digital 3D objects in the physical space, particularly in gaming. However, the auditory aspect, also known as audio augmented reality (AAR), has not received much attention despite its presence in various forms in our daily lives. LÄS MER

  2. 2. Digitala läromedel ur ett interaktivt och multimodalt perspektiv : En komparativ analys av digitala läromedel i religionskunskap  för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Thomas Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; interaktiv; multimodal; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av skolan har ökat användningen av digitalt material i undervisningssituationer. Vi ser nu en växande marknad och utbud av nya heltäckande digitala läromedel, som har andra möjligheter att integrera multimodala och interaktiva aspekter än traditionella trycka läroböcker. LÄS MER

  3. 3. Ljuddesignen i tävlingsinriktade spel och dess påverkan på prestation : Hur påverkar förändrad ljuddesign spelarprestation i CS:GO?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Philip Lind; [2021]
    Nyckelord :informativ ljuddesign; tävlingsinriktade spel; Counter Strike: Global Offensive;

    Sammanfattning : 6 personer deltog i en undersökning där ljuddesignen i Counter Strike: Global Offensive (2012) modifierades för att undersöka om deltagarnas prestation förändrades på grund av detta. En fördjupning i informativ ljuddesign i digitala spel utförs i rapporten med syfte att ge modifieringen stöd, då de ljud som förändrades var de mest informativa ljuden i spelet. LÄS MER

  4. 4. Binaural ljudlokalisering i olika våningsplan i vertikala miljöer : En undersökning om binaural ljudlokalisering i FPS-spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Herman Gustafson; Mario Cancar; [2020]
    Nyckelord :Binaural; stereo; ljudlokalisering; upplevelser; spel;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur binauralt ljud upplevs i avseende till spelares förmåga att lokalisera ljudkällor i olika våningsplan i digitala spel i jämförelse med stereoljud. Arbetet kopplas till tidigare forskning inom ljudteknik i digitala spel. LÄS MER

  5. 5. Which compound-earcon's attributes may improve a player's performance in a search-oriented gameplay: rhythm vs timbre?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Medier ljudteknik och upplevelseproduktion och teater

    Författare :Anton Savvateev; [2018]
    Nyckelord :Audio in games; Sound design; Audio design; Game Audio design; Sound effects in games; Audio in games; Sound in games; Earcon; Earcons; Compound-earcons; Compound-earcon; Compound earcons; Compound earcon; Rhythm; Timbre; Search-oriented gameplay; Player s performance; Digital games; Computer games; SFX; Ljuddesign; Ljud i digitala spel; Compound earcons; Earcons;

    Sammanfattning : Earcons are commonly used by sound designers in order to support visual cues in a game andto make a gaming experience more enjoyable. This study covers two earcons’ attributes: rhythm and timbre. Rhythm and timbre attributes were chosen according to the earcon sounddesign guidelines from the previous studies. LÄS MER