Sökning: "Ljud i spel"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden Ljud i spel.

  1. 1. Audionarratologi Inom Spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik; Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Lukas Normell; Marcus Larsson; [2020]
    Nyckelord :Audionarrotology; Text-based video game; Sound effects; Sound design; Voice-over design; Narrative; Twine; Audionarratologi; Textbaserat spel; Ljudeffekter; Ljuddesign; Voice-over design; Narrativ; Twine.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle blir underhållningen mer digital, det blir allt mer vanligt att lyssna på en ljudbok istället för att läsa själv. Eftersom spelindustrin är en av de populäraste formerna av underhållning idag ville vi undersöka hur man kan använda sig av audionarrotologi inom spel. LÄS MER

  2. 2. Lågfrekvent eller högfrekvent ljuddesign i skräckspel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi; Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Lindström Ortiz; Kristian Johansson; [2020]
    Nyckelord :Skräck; frekvensomfång; spel; film; ljud och musik;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur lågfrekvent och högfrekvent skräck ljuddesign upplevs i ett neutralt grafiskt spel. Studien har undersökt vilken ljuddesign anses som mest skrämmande för att kunna underlätta eller vidareutveckla i hur man ljudlägger skräckspel. LÄS MER

  3. 3. Att spela med öronen : Att använda informativt ljud istället för grafik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi; Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Joel Ekberg; Oliver Engström; [2020]
    Nyckelord :Navigering; Ljudspel; Underhållning; Auditiv information; Tillgänglighet; Synnedsättning; Serious games;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på forskning kring digitalt spel och ljud. Därmed innehåller studien mycket om synnedsatta personer och ljudspel. Studien använder sig av kvalitativa metoder för att samla in data om hur effektivt man kan byta ut grafisk information med auditiv information. LÄS MER

  4. 4. Språklära och spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi; Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johanna Benitez; Sandra Holm; [2020]
    Nyckelord :Språklära; Visual Novel; glosförhör;

    Sammanfattning : Spel som undervisningsmetod har under de närmsta åren varit ett väldiskuterat ämne. Den här studien ämnade att forska vidare i ämnet genom att göra en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  5. 5. Binaural ljudlokalisering i olika våningsplan i vertikala miljöer : En undersökning om binaural ljudlokalisering i FPS-spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi; Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Herman Gustafson; Mario Cancar; [2020]
    Nyckelord :Binaural; stereo; ljudlokalisering; upplevelser; spel;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur binauralt ljud upplevs i avseende till spelares förmåga att lokalisera ljudkällor i olika våningsplan i digitala spel i jämförelse med stereoljud. Arbetet kopplas till tidigare forskning inom ljudteknik i digitala spel. LÄS MER