Sökning: "Ljud i spel"

Visar resultat 11 - 15 av 125 uppsatser innehållade orden Ljud i spel.

  1. 11. Bild- och ljudminnet i datorspel : Hur minnesförmågan lagrar auditiv och visuell information i datorspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Gustaf T. Björck; [2022]
    Nyckelord :Ljud; korttidsminne; minne; datorspel; ljudminne; spel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur människor lagrar auditiv information i arbetsminnet med fokus på datorspel. För att testa den auditiva lagringsförmågan testades även den visuella informationslagringsförmågan och om en kombination av auditiv och visuell information förbättrar lagringsförmågan. LÄS MER

  2. 12. Skrik i survival horror spel : Den upplevda skillnaden mellan kvinnligt och manligt skrik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anna Granath; [2022]
    Nyckelord :Skräck; survival horror; ljud; spel; röster; skrik;

    Sammanfattning : Detta arbete kommer vara inriktat på personers upplevelser om skrik i ett survival horror-spel. Bakgrunden går igenom vad skräck och rädsla är, ljudets betydelse i spel och skräckspel, och sist om människan och vår inställning till röster och specifikt skrik. LÄS MER

  3. 13. Användande av audioledtrådar för navigation samt problemlösning i ett FPP spel : Hur påverkar användandet av audioledtrådar navigationen samt problemlösande i ett förstapersonsperspektivspel (FPP) spelarens övergripande upplevelse i jämförelse med ledtrådar i visuell kontext?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Alexander Jonson Bode; [2022]
    Nyckelord :Ljud; Musik; Navigation; Speldesign; Audioledtrådar; Grafikledtrådar;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur audioledtrådar och grafikledtrådar upplevs i en 3-D spelmiljö. Ett pilottest och ett speltest genomfördes för att besvara frågeställningen. I speltestet fick åtta speltestare lösa två uppgifter. LÄS MER

  4. 14. The Multidimensional Universe of Sound in Games

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :David Lindahl; Hanna Johansson; [2022]
    Nyckelord :Dolby Atmos; objektbaserad ljudspatialisering; spelljud; filmljud; ljuddesign;

    Sammanfattning : Att se på film är som att blicka genom ett fönster, in till en annan värld. Dolby Atmos är en modern ljudspatialiseringsteknik som utmanar denna fönsteridé med ljud som har möjligheten att utvidga fönstrets ramar tills det helt omsluter oss, varvid vi inte längre blickar in i filmens värld utan befinner oss mitt i den. LÄS MER

  5. 15. Ljuddesign i Gotisk Skräck

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Simone Hildén; [2022]
    Nyckelord :Ljuddesign; Spel; Gotisk skräck; Litteratur; Ljud;

    Sammanfattning : I denna studie kommer tidigare forskning samt en bokanalys att användas för att undersöka om gotisk litteratur kan vara effektivt som inspiration för ljuddesign för spel. Syftet är därför undersöka om detta kan vara vara en potentiell metod för ljuddesigners. LÄS MER