Sökning: "Ljudeffekt"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Ljudeffekt.

  1. 1. Game Over? : En kvalitativ undersökning gällande kommunikationsproblemmellan speldesigners och ljuddesigners

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Diego Chumpitaz Chavez; [2021]
    Nyckelord :Kunskap; tyst kunskap; disciplin; kommunikation; projektstyrning; speldesigner; ljuddesigner.;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med denna undersökning är att bidra med en förståelse kringpotentiella kommunikationsproblem under processen av ett spelskapande mellanspeldesigners och ljuddesigners. Detta fullföljdes genom kvalitativa djupintervjuer medhjälp av en halvstrukturerad metod och vissa tillägg av mina egna upplevelser, medandra ord en autoetnografi. LÄS MER

  2. 2. Rytmisk Perfektionism : Hur påverkar det musiken?

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för elektronikkonstruktion

    Författare :Jonatan Karasiak; [2020]
    Nyckelord :Kvantisering; Musikproduktion; Ljudeffekt; Redigering; Rytmisk korrigering;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att titta på hur rytmisk kvantisering påverkar lyssnarens uppfattning av musik. Undersökningen har gjorts med hjälp av en enkät som kompletterats med intervjuer med syftet att få en kombination av kvantitativ data och kvalitativ inblick. LÄS MER

  3. 3. Evaluation of Physically Inspired Models in Video Game Melee Weapon SFX

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Medier, ljudteknik och teater

    Författare :Emil Wallin; [2020]
    Nyckelord :Audio Engineering; Game Audio; Sound Design; Video Game; Sound Effect; SFX; Physical modelling; Physically inspired models; game engine; ljudteknik; spelljud; ljudeffekt;

    Sammanfattning : This study explored the possible impact to a game’s responsiveness and to players’ preferences by using a physically inspired model (real-time pitch and amplitude modulation) as a means of efficiently achieving responsive variation for melee weapon sound effects in a game using the in-engine audio features. A play test was created were 24 participants (12 with audio engineering backgrounds, 12 without), all with prior gaming experience, played through a game level where they would audition a non-variational implementation of a sword’s sound effects and a variational implementation with the same sound samples being modulated in real-time. LÄS MER

  4. 4. Emotion in video game audio : Can sound effects be perceived to contain positive emotional content?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Medier, ljudteknik och teater

    Författare :Markus Bélteky; [2019]
    Nyckelord :Audio; Games; Game Audio; Computer Games; Video Game; Sound; Sound Effects; Emotion; Perceived; Positive; Negative; Fire; Ljudteknik; Spelljud; Spel; Ljud; Ljudeffekt; Känsla; Upplevd; Positiv; Negativ; Eld;

    Sammanfattning : Sound is an important part of almost all media. In games, sounds are used to evoke intense emotions in players. Studies has showed that music on its own can induce emotions. Soundeffects is another type of sounds that appear in games. LÄS MER

  5. 5. Undersökning av akustiskaegenskaper hos ett insugningssystem

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Martin Nordenström; Rodrigue Bonnevie; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En viktig del i arbetet med att konstruera tysta fordon är kännedomen om komponenternas akustiska egenskaper. I projektet har ett insugningssystem till en lastbil från Scania undersökts, och utstrålad ljudintensitet och ljudeffekt för olika delytor på systemet uppmätts. LÄS MER