Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hörs skillnad mellan olika ljudformat? : Lyssningstester på eventuella hörbara skillnader mellan Waveoch MP3

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Carl Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :“Audio Formats”; “Audio Perception”; “Audio Quality”; “MP3”; “Wav”; “Wave”;

    Sammanfattning : Kan man höra skillnad på Wave och MP3 filer och spelar det någon roll? Detta är en pågående debatt i musikbranschen där många menar att de högre filformaten är bättre då de inte komprimerar ljudfiler lika mycket, medan andra resonerar att det inte spelar någon roll då man ändå inte kan höra någon skillnad. Syftet för denna studie var att ta reda på ifall ljudtekniker, producenter och musiker kan höra någon större skillnad mellan två stycken ljudformat. LÄS MER

  2. 2. Vi hör med öronen men lyssnar med hjärnan : En kvantitativ studie i hörförståelse hos mellanstadieelever i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Veronica Cederskär; Sofie Olsson; [2023]
    Nyckelord :hörförståelse; höra; lyssna; språkutveckling; minneskapacitet; kognitiva förmågor;

    Sammanfattning : Studien undersöker hörförståelse hos mellanstadieelever i årskurserna 4, 5 och 6. Syftet med studien är att undersöka och synliggöra elevers förmåga att förstå en åldersadekvat, skönlitterär text i ljudformat. LÄS MER

  3. 3. Högskolestudenters upplevelser av att studera med dyslexi : Hinder, strategier och stöd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Kevin Lif Grönholm; Patricia Öz; [2021]
    Nyckelord :Dyslexia; students; experiences; challenges; strategies; support; Dyslexi; studenter; upplevelser; hinder; strategier; stöd;

    Sammanfattning : Dyslexi är ett allmänt förekommande funktionshinder med läs- och skrivsvårigheter som primära symtom. Tidigare forskning har visat att studenter med dyslexi stöter på en rad utmaningar i skolan, att det finns brister i lärares kompetens och tillgängligt stöd samt att dyslexi kan leda till ett flertal emotionella och sociala negativa bieffekter. LÄS MER

  4. 4. Teknik för dokumentering avmöten och konferenser

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Milan Stojanovic; [2019]
    Nyckelord :Speech-to-text; Speaker recognition; Software development; Architechture; Design; Conference tool; Tal-till-text; Talarigenkänning; Systemutveckling; Arkitektur; Design; Konferensverktyg;

    Sammanfattning : Documentation of meetings and conferences is performed at most companies by one or more people sitting at a computer and typing what has been said during the meeting. This may lead to typing mistakes or incorect perception by the person who records. The human factor is quite large. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkas effektiviteten av studenters inlärning av läromedlen ljudbok och tryckt bok?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elna Mattsson Johansson; Fanny Curtsson; [2019]
    Nyckelord :Effektivitet; Inlärning; Student; Ljudbok; Tryckt bok; Lärstil;

    Sammanfattning : Ljudboken har under de senaste åren haft en stark framväxt i samhället och blivit ett vanligt bokformat. Kurslitteratur i formatet är något begränsat, men det finns en önskan hos studenter att ha tillgång till kurslitteratur i ljudboksformat. LÄS MER