Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. RÖSTABSTRAKTION OCH EMOTIONELL RESPONS : Hur olika sorters abstraktion på röstmaterial påverkar emotionellt intryck i en interaktiv ljudinstallation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Dante Heinonen Pinto; Julia Tyburska; [2023]
    Nyckelord :obehag; ljuddesign; röst; skräck;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår ifrån frågeställningen “Vilka intryck ger olika typer av abstraktion av röstmaterial i en interaktiv ljudinstallation?”. För undersökningen användes en artefakt i form av en interaktiv ljudinstallation som till viss del simulerar en analogradio. LÄS MER

  2. 2. Sonisk politik på konstens scen : Ljudets politiska potential i Lawrence Abu Hamdans Saydnaya (the Missing 19dB)

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :David Bärtås; [2022]
    Nyckelord :sound; aesthetics; politics; perceptibility; Saydnaya the Missing 19dB ; Lawrence Abu Hamdan; Jacques Rancière; voice; Earwitness Testimony; logos; phone; sonic agency; distribution of the sensible; ljud; estetik; politik; synlighet; Saydnaya the Missing 19dB ; Lawrence Abu Hamdan; Jacques Rancière; röst; öronvittnesmål; logos; fone; sonisk agens; delandet av det sinnliga;

    Sammanfattning : In this essay, The Politics of Sound on the Stage of Art. The Political Potential of Sound in Lawrence Abu Hamdan’s Saydnaya (the Missing 19dB), the aesthetical tensions between sound, art and politics are explored. LÄS MER

  3. 3. Ambient musik : En undersökning om spatial musik som klingande arkitektur

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Jens Milveden; [2022]
    Nyckelord :Sonic; Spatial; Ambient; Architecture; John Cage; Brian Eno; Dobewall; Erik Satie; Music; Soundscape; Generative; Music For Airports; Furniture Music; Indeterminacy; Ambience; Space; Acoustics; Sound; Installation; Audiovisual; Atmosphere; Landscape; Muzak; Background Music; Musica Mundana; Voicelanding; Phenomenology; Spatial; Ambient; Arkitektur; Musik; John Cage; Brian Eno; Dobewall; Erik Satie; Musica Mundana; Voicelanding; Ljudlandskap; Generativ; Möblemangsmusik; Indeterminism; Ambiens; Rumslighet; Akustik; Installation; Ljudinstallation; Audiovisuell; Atmosfär; Landskap; Muzak; Bakgrundsmusik; Fenomenologi;

    Sammanfattning :  ”Ambient Music”, established and described by its ”creator” Brian Eno, has become a term with a wide range of uses - as generative music, in sound- and audiovisual art installation, a mediated ”sound” of a genre through albums and artists to plug in to during your daily walk - as well as any imaginable association with the term connected to public, spatial or virtual ambience. Through the liner notes of the genres original albums (Ambient 1: Music For Airports of 1978, and to some extent Discreet Music of 1975) it is clear though that the original idea is more related to listening to your own spatial awareness as a form of music rather than a following of certain sounds and conventions that the term has been associated with. LÄS MER

  4. 4. Interaktivitet inom ambisonics : Samband mellan rörelser och interaktivt ljud

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :David Johansson; Nils Rydh; [2021]
    Nyckelord :Kinaesthesia; agency; interactivity; ambisonics; interactive audio; Kinestesi; agens; interaktivitet; ambisonics; interaktivt ljud;

    Sammanfattning : Musik och rörelser har sedan urminnes tider varit nära bundna via dansen, men detta sambandet har för det mesta varit endimensionellt i den mening att en eller fler människor som reagerar till musik eller ljud av något slag. Här har vi sett att det finns ett intressant rumsligt, interaktivt och sinnligt utforskande att göra. LÄS MER

  5. 5. Fotosyntes - ett intra-aktivt soundscape

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Felix Maspers; Vilius Zukauskas; [2020]
    Nyckelord :Artistic Research; Agential Realism; Media Technology; Posthumanist Design; Intra-actions; Acoustic Scenography; Konstnärlig forskning; Agentiell realism; Medieteknik; Posthumanistisk design; Intra-aktioner; Akustisk scenografi;

    Sammanfattning : Utifrån ett posthumanistiskt synsätt, och tillsammans med Karen Barads teori kring agentiell realism och performativitet, vill vi i det här kandidatarbetet bjuda in vår omvärlds fysiska fenomen som medskapare i vår designprocess. Med hjälp av dessa fenomen vill vi utmana och ifrågasätta den antropocentriska designerrollen genom att belysa materialitetens performativa förmåga till kunskapsproduktion och meningsskapande i designprocessen. LÄS MER