Sökning: "Ljudmärke"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Ljudmärke.

  1. 1. Sonic Brand Malmö : - En analys av Malmö stads ljudidentitet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Martin Roos; [2023]
    Nyckelord :Audio branding; Brand; Place branding; Sonic branding; Soundmark; Soundscape; Malmo; Ljudvarumärke; Ljudidentitet; Ljudlandskap; Ljudmärke; Platsmarknadsföring; Varumärke; Malmö;

    Sammanfattning : Jag har analyserat Malmö stads ljudidentitet ur flera perspektiv och funnit att de i stort har följt tidigare forskning och vedertagna varumärkesprocesser när de arbetat fram stadens ljudidentitet. I jämförelse med tidigare forskning och branschpraxis saknas dock ett par delar i processen som kan haft betydelse för slutresultatet. LÄS MER

  2. 2. Vad man ser är vad man får; okonventionella varumärken och avskaffandet av kravet på grafisk återgivning vid varumärkesregistrering.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emmi Louise Dandels; [2020]
    Nyckelord :Okonventionella varumärken; förordning 2015 2424; grafisk återgivning; smakmärke; hologram; doftmärke; ljudmärke; rörelsemärke;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. EU:s nya varumärkesdefinition : En utredning av vad borttagandet av kravet på grafisk återgivning kommer att innebära för möjligheten att registrera okonventionella varumärken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Mathilda Fredriksson; Frida Petersson; [2017]
    Nyckelord :Graphical representation; hologram; motion mark; non-conventional trade marks; Regulation EU 2015 2424; representation; scent mark; sound mark; taste mark; touch mark; Doftmärke; Förordning 2015 2424; grafisk återgivning; hologram; ljudmärke; känselmärke; okonventionella varumärken; rörelsemärke; smakmärke; återgivning;

    Sammanfattning : Sedan det första steget togs mot en harmoniserad varumärkesrätt inom EU har grafisk återgivning varit ett krav vid registrering av varumärken, men kravet på grafisk återgivning försvinner i och med EU:s nya varumärkesreform. Syftet med denna uppsats är att belysa och utreda vad detta kommer att innebära för möjligheten att registrera okonventionella varumärken. LÄS MER

  4. 4. Rätt in i örat. En studie av ljudmärken i förhållande till den varumärkesrättsliga registreringsprincipen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sophie Hulgaard; [2004]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar frågan om ljud kan registreras som varumärken. Så var det emellertid inte från början. Det var endast sådana ljud som kunde uppfattas visuellt som kunde registreras, eftersom de traditionella varumärkena utgjordes av märken som applicerades på varorna. LÄS MER