Sökning: "Ljudmetoden"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet Ljudmetoden.

  1. 1. Vägen till läsning : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1-3 resonerar kring arbetet för att främja läsutvecklingen för andraspråkselever.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Andvret; Emma Ejdre; [2023]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några tillfrågade lärare i årskurs 1–3 resonerar kring arbetet för att främja läsutvecklingen för andraspråkselever. Vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med sex informanter. Informanterna är verksamma lärare som arbetar på tre olika skolor. LÄS MER

  2. 2. Jag tror starkt på ljudmetoden : En studie om lärares didiktiska arbetssätt och metodval i en årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Linn Alm Thörn; Nour Issaq; [2022]
    Nyckelord :Läsinlärning skrivinlärning digital undervisning metodval;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Lärarröster om läsutvecklingsmetoder för att utveckla elevers läsförmåga

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Camilla Andersson; [2017-12-19]
    Nyckelord :Läsinlärningsmetoder; helordsmetoden; ljudmetoden; analytiska metoder; syntetiska metoder;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare i förskoleklass samt förstaklass resonerar kring läsutvecklingsmetoder/tillvägagångssätt vid elevers tidiga läsutveckling. Studien ämnas även granska hur samarbetet mellan förskoleklass samt förstaklass sker gällande elevers läsutveckling, i syfte att lyfta hur samarbete kan påverka elevers läsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Läsinlärning med datorns hjälp : En studie om ASL (att skriva sig till läsning) och möjligheter till god skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anette Gunnarsson; Monica Brogård; [2016]
    Nyckelord :causal theories of reading and writing disabilities; learning theories; literacy learning methods; models of reading methods; phonics; whole language method; WTR writing to read ; orsaksteorier till läs- och skrivsvårigheter; inlärningsteorier; läsinlärnings-metoder; modeller för läsmetoder; ljudmetod; helordsmetod; ASL;

    Sammanfattning : Syftet med den kvantitativa undersökningen var att jämföra ASL (att skriva sig till läsning) i ett helordsperspektiv med den traditionella ljudmetoden gällande elevers tidiga läs- och skrivutveckling. Jämförelsen gjordes också för att se vilken läsinlärningsmetod som är mest gynnsam och om någon av dessa har bättre möjligheter att förebygga läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Hur kan en intervention utveckla elevens fonem-grafemkoppling? : En fallstudie av en elev med språkstörning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Kerstin Lann; [2016]
    Nyckelord :språkstörning; dyslexi; fonem-grafemkoppling; fonologiskt processande; avkodningssvårigheter; intervention; ojämn prestationsförmåga.;

    Sammanfattning : Syftet med min fallstudie har varit att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv undersöka om interventionen kan hjälpa en elev i årskurs 2 med språkstörning att utveckla fonem-grafemkopplingen. Genom att utgå från tidigare forskning om svårigheter för elever med språkstörning och teorier om läsinlärning utvecklades en intervention med strukturerad arbetsgång och långsamt tempo. LÄS MER