Sökning: "Ljudnivån i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Ljudnivån i klassrummet.

  1. 1. Rörelsepausers påverkan på elevernas koncentration

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Framgångsrik; koncentration; rörelsepauser; stimulering; svenska; undervisning;

    Sammanfattning : Ett uppdrag som skolan har är att skapa möjligheter för eleverna att få daglig fysisk aktivitet utöver de idrottstimmar som är schemalagda per vecka (Skolverket, 2019). Rörelsepauser har fått sitt ursprung från den engelska termen ”Brain Breaks” där forskare upptäckt att för ett mer effektivt lärande och god läs- och skrivutveckling behöver människan röra på sig för att öka blodcirkulationen i kroppen, vilket bidrar till att hjärnan får mer syre (Anunsen, 2014). LÄS MER

  2. 2. Ljudproduktion, musikproduktion och arbetsmiljö gällande ljudnivån i gymnasieskolan : lärande genom reflektivt praktiserande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Emil Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Ljudproduktion; musikproduktion; arbetsmiljö; ljudnivå; estetiska programmet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur ljudproduktion och musikproduktion förmedlas under kurserna ensemble samt musikproduktion på det estetiska programmet på gymnasiet. Genom observationer möjliggörs beskrivningar av vad som sker i skolans lärmiljö. LÄS MER

  3. 3. Korta rörelsepauser under lektionstid : Har detta en positiv effekt på koncentrationen och den kognitiva förmågan hos en klass i årskurs 9?

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Rebecca Genlott; Neah Robèrt; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Fler rör sig mindre och det börjar redan i skolåren. En stor del av skoldagen består av stillasittande lektioner och i de högre årskurserna ökar stillasittandet alltmer. LÄS MER

  4. 4. Tänk om skoldagen alltid kunde börja såhär : Om mindfulness i skolans yngre årskurser

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hannah Kosby; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Upplevs det som att elevernas koncentration och fokus påverkas genom att starta skoldagen med 10–15 minuters övningar i mindfulness och i så fall, på vilket sätt? Och hur länge upplevs alltså att en eventuell effekt av övningarna håller i sig? Finns det fler positiva effekter som uppkommer av dessa pass och vilka upplevs dessa då vara? Syftet med studien är att se om, och i så fall hur, mindfulness påverkar eleverna, men också att försöka ge elever och lärare nya verktyg för hur de kan använda övningar i mindfulness för att försöka förbättra elevernas välmående. Metod Studien gjordes genom att arbeta med olika övningar med 16 elever i årskurs 3 i 10–15 minuter på morgonen 2–3 dagar i veckan under 6 veckors tid. LÄS MER

  5. 5. Ljusets påverkan på ljudnivån i ett klassrum i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap; Högskolan i Jönköping/JTH, Belysningslära

    Författare :Frida Sethberg; Nina Wik; [2016]
    Nyckelord :Classroom; illumination level; light distribution; level of sound; working environment; Klassrum; ljusnivå; ljusfördelning; ljudnivå; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : A good work environment in school is crucial in order to effectively teach and learn. Two factors that have a strong impact on the environment in a classroom is the lighting and the sound level. LÄS MER