Sökning: "Ljudteknik"

Visar resultat 6 - 10 av 76 uppsatser innehållade ordet Ljudteknik.

  1. 6. Shepard-ton som ett narrativt medel? : En ljudanalys av The Dark Knight, Dunkirk och Interstellar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Olle Wollter; [2022]
    Nyckelord :Shepard-ton; Narrativ; Berättarfunktioner; Auditivt berättande; Narrativt Schema; Christopher Nolan;

    Sammanfattning : Auditivt berättande är någonting som Christopher Nolan arbetar mycket med och Shepard-ton är en teknik som han har utnyttjat speciellt mycket i tre av sina största filmer, The Dark Knight (2008), Dunkirk (2008) och Interstellar(2014), Gemensamt använder alla filmerna Shepard-tonen, genom och jämsides med andra ljud för att kommunicera till tittaren om miljön, känslor som uttrycks i scenerna och själva berättelsen. Det grundläggande jag har undersökt är om Shepard-tonen är mer än en ljudteknik, utan också en effektiv berättarteknik. LÄS MER

  2. 7. Detta är Istanbul, precis här!

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Eryilmaz Pelin; [2022]
    Nyckelord :myt; turkiskhet; stereotyp; typifiera;

    Sammanfattning : Problemområdet behandlar myt om turkiskhet i reklamfilmen Burasi Istanbul, tam burasi(2022) och analyseras ur ett kulturellt perspektiv. Denna reklamfilm analyseras med hänsyn till ljudaspekten och följande frågeställning besvaras: Hur uttrycks myt om turkiskhet i reklamfilmen This is Istanbul, right here med fokus på ljudaspekten? Metoden består av kvalitativ analys och litteraturstudier. LÄS MER

  3. 8. Investigating gameplay and gaming experience in an audio-only puzzle game using stressful versus calm ambience

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Catherine Crépault Wibe; [2021]
    Nyckelord :audio engineering; game; soundgame; audiogame; gaming experience; player experience; sound-only game; stressful; calm; ambience; computer game; ljudteknik; spel; ljudspel; stress; lugn; atmosfär; spelupplevelse; dataspel;

    Sammanfattning : This study investigates if gameplay in an audio-only puzzle game differs when the player is feeling stressed or calm. This was done by conducting a test where 14 participants played an audio-only, puzzle game with two levels. One level containing stressful ambience and the other level containing calm ambience. LÄS MER

  4. 9. Hur påverkas synskadade ljudtekniker avdigitaliseringen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emanuel Knabäck; [2021]
    Nyckelord :Blind; synskada; ljudteknik; påverkan; strategier;

    Sammanfattning : Denna undersöknings syfte var att problematisera och att föra fram kunskap om hursynskadade påverkas av digitaliseringen inom ljudteknikbranschen, samt att ta reda påom strategier är något man kan använda sig av för att klara av jobbet. Som metod för attfå fram information användes mestadels skriftliga intervjuer men även en muntlig. LÄS MER

  5. 10. Exploring new interaction possibilities for video game music scores using sample-based granular synthesis

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Medier, ljudteknik och teater

    Författare :Olliver Andersson; [2020]
    Nyckelord :Granular Synthesis; granular; Synthesis; video game; game; video; Audio; interactive; musical score; score; music; stem; orchestration; unreal engine; vertical orchestration; horizontal orchestration; videogame; audio technology;

    Sammanfattning : For a long time, the function of the musical score has been to support activity in video games, largely by reinforcing the drama and excitement. Rather than leave the score in the background, this project explores the interaction possibilities of an adaptive video game score using real-time modulation of granular synthesis. LÄS MER