Sökning: "Ljussättning 3D"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Ljussättning 3D.

  1. 1. Färgtemperaturens påverkan på spelupplevelse : Varm, kall och neutral färgtemperaturs påverkan på spelupplevelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Albin Pettersson; Arthur Jerlström; [2023]
    Nyckelord :ljussättning; färgtemperatur; spelupplevelse; labyrint; spel;

    Sammanfattning : Tidigare studier om effekten av olika färgtemperaturer har gett motstridiga resultat. Denna studie undersökte hur spelare uppfattar olika färgtemperaturer i en virtuell 3D labyrint med syfte att hjälpa spelutvecklare förstå hur färgtemperaturen på ljussättningen kan användas för att förbättra spelupplevelsen. LÄS MER

  2. 2. Studie av mätosäkerhet hos punktmoln skapade med Matterport Pro2 3D-kamera vid IR-skanning i olika ljusförhållanden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Markus Belander West; [2020]
    Nyckelord :Matterport; 3D-camera; SLAM; IR scanning; Light conditions; Matterport; 3D-kamera; SLAM; IR-skanning; Ljusförhållanden;

    Sammanfattning : Med den tekniska utvecklingen inom 3D-skanning det senaste decenniet har användningen av punkmolnsdata ökat signifikant. För att skapa dessa punkmoln används en mängd olika metoder och instrument. Bland annat används ofta fotogrammetri, terrester laserskanning eller mobil laserskanning. LÄS MER

  3. 3. Effektivisering av processen att hantera 3D-modeller med förberäknad ljussättning : Användning av Continuous Delivery med Unity

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Anton Olason; [2020]
    Nyckelord :Product configurator; Visualization; Precomputed lighting; Baking; Continuous Delivery; Unity; Action Design Research; Produktkonfigurator; Visualisering; Förberäknad ljussättning; Bakning; Continuous Delivery; Unity; Action Design Research;

    Sammanfattning : Vid köp av konfigurerbara produkter som till exempel hus eller sängar på internet är det viktigt att kunden kan erbjudas en realistisk visualisering för att kunna få en känsla för hur den färdiga produkten kommer att se ut. En metod för att skapa visualiseringen är att från en miljö uppbyggd av 3d-modeller som anpassas efter kundens val skapa en rendering i realtid. LÄS MER

  4. 4. Real Time Voxel Cone Tracing using Bilateral Filters and 3D Clipmaps

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alexander Lingtorp; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Global illumination is a collective term of photorealistic lighting in computer graphics. Computation of global illumination is expensive in terms of real- time applications such as computer games. LÄS MER

  5. 5. Mörker i virtuella miljöer : Hur påverkas individers upplevelse av en neutral virtuell miljö i mörker?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sara Frid; Johannes Ruha; [2020]
    Nyckelord :Mörker; virtuella miljöer; färg; formspråk; ljussättning;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar ta reda på hur mörker kan påverka individers upplevelse av en neutral virtuell miljö. För att få en inblick kring hur ämnet mörker studerats i tidigare forskning letade vi fram vetenskapliga artiklar med hjälp av våra nyckelord. LÄS MER