Sökning: "Loertschers taxonomi"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Loertschers taxonomi.

  1. 1. Det mobila skolbiblioteket : en fallstudie över hur en bokbuss kan verka som skolbibliotek

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Monika Oskarsson; [2021]
    Nyckelord :Bibliotek; skolbibliotek; bokbuss; informationsvetenskap; biblioteksvetenskap; biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka i vilken mån en bokbuss kan verka som skolbibliotek för glesbygdens skolor. Problemställningen i uppsatsen har ursprung i statens utredning Skolbibliotek för bildning och utbildning (SOU 2021:3) och frågar sig om skolor som inte har möjlighet att skapa ändamålsenliga skolbibliotek kan ta hjälp av bokbussen. LÄS MER

  2. 2. Skolledares syn på biblioteket : intervjuer med två rektorer och två gymnasiechefer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Sofia Mattsson; Sophia Södergren; [2012]
    Nyckelord :rektor; utveckling; Loertschers taxonomi; skolledare; gymnasiechef; skolbibliotek; samarbete; intervjuer;

    Sammanfattning : The purpose of this Bachelor’s thesis was to explore how principals and school administrators work to develop their school libraries. To narrow our area of study we chose to only include gymnasiums run by the municipality and conducted four semi-structured interviews with two principals and two heads of upper secondary school. LÄS MER

  3. 3. Tillgängligt bibliotek eller låst bokrum? : Om bibliotekstillgänglighet och biblioteksintegration i Uppsalas grundskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ann-Sofie Danell Karlberg; [2011]
    Nyckelord :Skolbibliotek; nationella prov; Literacy; taxonomi; grundskola; samarbete; Loertscher;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utreda Uppsalaelevernas tillgång till skolbibliotek i sina grundskolor, samt hur väl integrerade skolbiblioteken är i undervisningsverksamheten. Frågeställningarna syftar till att belysa hur stor andel av Uppsalas elever som har skolbibliotek som uppfyller skollagens krav, samt i vilken grad bibliotekarier och lärare samarbetar på Uppsalas skolor. LÄS MER

  4. 4. "Många gånger är det faktiskt inte lärarna som har koll på vad barnen vill läsa" : En undersökning av skolbibliotekets betydelse i svenskämnets litteraturundervisning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Malin Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Loertschers taxonomi; skolbibliotek; skolbibliotekarie;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna studie har som syfte att undersöka skolbibliotek och dess betydelse för svenskämnets litteraturundervisning. Materialinsamlingen bygger på kvalitativa intervjuer med fem skolbibliotekarier. Intervjupersonernas utsagor diskuteras utifrån teorier som behandlar ämnesområdet ur olika infallsvinklar. LÄS MER