Sökning: "Logoped 2021"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Logoped 2021.
1. AKK till barn och unga med flerfunktionsnedsättning - en enkätstudie om svenska logopeders AKK-implementering inom barn- och ungdomshabiliteringen
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka svenska logopeders AKK-implementering till barn och unga med flerfunktionsnedsättning inom barn- och ungdomshabiliteringen. Enkätsvar från 81 respondenter ur 8 regioner samlades in och analyserades. LÄS MER
2. Språkstörning hos elever som har svenska som sitt andraspråk
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare vid några grundskolor beskriver de tillvägagångssätt som används för att identifiera och följa upp eventuell språkstörning hos elever med svenska som andraspråk. Utgångspunkten är forskningsfrågorna: Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att följa upp elevers andraspråksutveckling? Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att identifiera språkstörning hos elever med svenska som andraspråk? Studien utgår från en sociokulturell teori. LÄS MER
3. Implementering av AKK för barn och ungdomar som har flerfunktionsnedsättning - en studie av habiliteringslogopeders erfarenhet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Studiens syfte var att inhämta habiliteringslogopedernas kliniska erfarenhet och kunskap om implementering av alternativ och kompletterande kommunikation till barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning. Studien genomfördes med halvstrukturerade intervjuer med fem habliteringslogopeder. LÄS MER
4. Lärares arbete för att främja språkutvecklingen för elever med språkstörning : En kunskapsöversikt av stödjande insatser för elever med språkliga svårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I svensk skola har det blivit vanligt med elever som har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Denna studie kommer att inrikta sig på varianten språkstörning. I en skola för alla behöver lärare kunskap hur de ska anpassa undervisningen så att den främjar alla elever. LÄS MER
5. Undersökning av bedömningsformuläret NeoEAT - Amning i en svensk lingvistisk och kulturell kontext
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund En tidig och korrekt bedömning av spädbarn som riskerar att utveckla matningssvårigheter är viktigt för att förebygga framtida komplikationer. Neonatal Eating Assessment Tool - Amning (NeoEAT - Amning) är ett heltäckande formulär som avser att lägga en grund för bedömning av matningssvårigheter hos spädbarn i 0 - 7 månaders ålder. LÄS MER