Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 165 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En intervjustudie av läsförståelse hos elever med autism på mellanstadiet. Hur beskriver klasslärare, speciallärare och logopeder att de arbetar och samverkar?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Raza Bara; Ann-Charlotte Ståhl; [2024-02-05]
    Nyckelord :läsförståelse; autism; mellanstadiet; undervisningsmetoder; yrkesroller; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka undervisningsmetoder som klasslärare, speciallärare och logopeder beskriver att de använder för att utveckla läsförståelse hos elever med autism på mellanstadiet. Vidare kommer vi att undersöka hur klasslärare, speciallärare och logopeder beskriver sin och varandras yrkesroll, samverkan och utveckling av samverkan för att främja läsförståelse hos elever med autism på mellanstadiet. LÄS MER

  2. 2. Sväljningsbedömning hos patienter med akut stroke. En systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats,

    Författare :Mersiha Zuberovic; Paula Saliba; [2023-06-02]
    Nyckelord :Akut stroke; patienter; dysfagi; sväljningsbedömning; säker vård; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stroke är ett samlingsbegrepp för olika åkommor som orsakas av hämmad syretillförsel till hjärnans nervvävnad. Ischemisk stroke utgör den vanligaste formen av stroke som följs av intracerebrala hematom och subarachnoidala blödningar. Stroke är ett globalt hälsoproblem som ofta kan bidra till olika komplikationer. LÄS MER

  3. 3. Skolledares och speciallärares perspektiv på specialpedagogiskt arbete för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Majava; Erika Mårsén; [2023]
    Nyckelord :Samarbete; skolledare; speciallärare; språkstörning; stödinsatser.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa specialpedagogiskt arbete för att främja delaktighet, lärande ochutveckling för elever med diagnosen språkstörning. Studien har en kvalitativ forskningsansats ochbaseras på semistrukturerade intervjuer med skolledare och speciallärare från F-9. LÄS MER

  4. 4. Att använda ett språkutvecklande arbetssätt : Delarna som behövs för att ge eleverna en bred ordförståelse och rikt ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Pernilla Götlund; [2023]
    Nyckelord :Language development; word comprehension; rich vocabulary; retrieval practice; communication; Språkutvecklande arbetssätt; ordförståelse; rikt ordförråd; återkopplingsövningar; kommunikation;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det viktigt att kunna kommunicera. För att en kommunikation ska kunna ske på ett bra sätt behövs en bred ordförståelse och rikt ordförråd. LÄS MER

  5. 5. Förekomst av språkångest hos yrkesverksamma logopeder

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Hoda El-Balmouni; [2023]
    Nyckelord :Expressiv språklig förmåga; språkångest; andraspråk; språkanvändning; logoped; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte. Studien syftade till att undersöka om logopeder som inte har svenska som förstaspråk upplever mer språkångest jämfört med dem som har svenska som förstaspråk när de använder sin expressiva språkliga förmåga på svenska. LÄS MER