Sökning: "Long-Term Value Creation"

Visar resultat 1 - 5 av 155 uppsatser innehållade orden Long-Term Value Creation.

  1. 1. Från risk till möjlighet? : En utforskande studie om värdeskapande i en ESG Due Diligence-process

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Filip Einerth; Stella Helms; [2024]
    Nyckelord :Due diligence; ESG; Creating Shared Value; Value-creation; Stakeholders; SVC; Due diligence; ESG; Gemensamt värde; Värdeskapande; Intressenter; SVC;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker värdet av att inkludera hållbarhet och ESG i en due diligence-process inom kontexten för internationella företagsförvärv. Ett konsultperspektiv tillämpades på grund av externa rådgivares vidsträcka erfarenhet och insyn i denna relativt nya process. LÄS MER

  2. 2. Internt koldioxidpris i små och medelstora företag : Hur små och medelstora företag arbetar med internt koldioxidpris och hur det bidrar till värdeskapande i organisationen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sarah Kronvall Niño de Guzman; [2023]
    Nyckelord :Internal carbon pricing; competence-based capabilities; digital platforms; sustainable value; management functions; Internt koldioxidpris; mjuka egenskaper; digitala plattformar; hållbart värde; ledningsfunktioner;

    Sammanfattning : To reduce carbon emissions and lead the organization in a certain direction, companies can work with internal carbon pricing (ICP). There are many large companies that work with an ICP, which, among other things, have helped them to identify opportunities and led to decisions that generated higher revenues. LÄS MER

  3. 3. Driving the transition toward a sustainable future : A study of how innovation management can lead to successful implementation of sustainable initiatives

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Hanna Sandström; Johanna Nordgren; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background: The automotive industry is currently facing one of its most significant transitions ever in terms of sustainable development, as it is estimated to account for 15% of total greenhouse gas emissions. To address this challenge, innovation has been argued as a necessary factor. LÄS MER

  4. 4. Barriers and Enablers for Repurposing Vehicle Components in Cross-Sector Collaborations : A Case Study of a Swedish Vehicle Manufacturer

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Elin Kjellberg; Violet Mirgati; [2023]
    Nyckelord :circular economy; circular business model; cross-sector collaboration; transportation industry; repurpose; circulär ekonomi; cirkulär affärsmodell; tvärsektionella samarbeten; transportindustrin; repurpose; återbruk;

    Sammanfattning : Sweden's economy is currently heavily dependent on a linear economy model, where raw material ultimately is discarded as waste. The linear approach is unsustainable for manufacturing companies in the long term. LÄS MER

  5. 5. Ett intressentperspektiv på slow fashion-affärsmodellen : En multipel fallstudie om långsam konsumtion i modebranschen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell ekonomi

    Författare :Agnes Andersson; Louise Forsgren; [2023]
    Nyckelord :slow fashion; business models; slow fashion business model; sustainable business models; slow consumption; fashion industry; slow fashion; affärsmodeller; slow fashion-affärsmodellen; hållbara affärsmodeller; långsam konsumtion; modebranschen;

    Sammanfattning : Som en reaktion mot fast fashion-rörelsen och de oansvariga konsumtionsmönster som den medför har slow fashion uppstått som ett mer hållbart alternativ i modebranschen. Slow fashion beskrivs ofta som mode av hög kvalitet med en tidlös design vars syfte är att sakta ner flödena och minska konsumtionen. LÄS MER