Sökning: "Lotta Liu"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Lotta Liu.

  1. 1. Ett designförslag för en undervisningsplanering på IDA

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Lotta Norlander; [2023]
    Nyckelord :user experience; interaction design; design process; user interviews; SUS; användarupplevelse; interaktionsdesign; designprocess; användarintervjuer; SUS;

    Sammanfattning : The aim of the project was to create a design proposal for the teaching plan at the institution for computer science at Linköpings Universitet. A good teaching plan can be of great help for teachers when having to plan their time and their teaching. The current teaching plan has been criticized by its users to not be useful. LÄS MER

  2. 2. God miljökommunikation är ingen barnlek : En kvalitativ studie av hållbarhetssagan Esmeralda och Draken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Rosanna Johansson; Lotta Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; berättande; berättelser; barnlitteratur; miljö; miljökommunikation; högläsning;

    Sammanfattning : På grund av klimatförändringarna är vår värld i behov av en ny berättelse, i vilken människans beroende av djur och natur är en naturlig del. Att adressera de globala hållbarhetsmålen enligt Agenda 2030 är ett sätt att vända negativa trender bland FN:s medlemsländer. LÄS MER

  3. 3. Kan en styrd diskussion förbättra inlärning av begrepp i biologi på högstadiet?

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lotta Frendin; [2020]
    Nyckelord :Styrd diskussion; ej styrd diskussion; lärande i diskussion; SOLO-taxonomin; bedömningsmatris i biologi Lgr 11; kognitiv belastningsteori.  ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien har en kvasiexperimentell design och syftet är att bidra med kunskap och analysera om en styrd diskussion i förhållande till en ej styrd diskussion medför djupare kunskap på prov angående begrepp i biologi. Undersökningen genomfördes på fyra typer av lektioner med totalt sex elevgrupper varav fyra av grupperna i årskurs nio och två av grupperna i årskurs sju. LÄS MER

  4. 4. Återkoppling i dansundervisning på idrottslektioner : Multimodal analys av en fallstudie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lotta Frendin; [2016]
    Nyckelord :Feedback; dance teaching in PE lessons; instruktions.; Återkoppling; feedback; uppgiftsorienterad återkoppling; processorienterad återkoppling; instruktion som återkoppling; bekräftande återkoppling; tillsägelse; omformulering; reparationer; motstånd mot lärande; förändrat deltagande; framgångsrikt lärande; inlärningspakt; dansundervisning på högstadiet; multimodal analys.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån hur återkoppling beskrivs i litteraturen, undersöka effektiv återkoppling i verkligheten för att beskriva återkopplingssituationer. Arbetet genomfördes genom att idrottslektioner med undervisning i dans i åk 7-9 observerades och interaktionen analyserades. LÄS MER

  5. 5. Är blod tjockare än vatten? : En kvalitativ studie om familjen och den biologiska betydelsen.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Lotta Didanovic Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Family; social constructions; identity; biology; Familj; sociala konstruktioner; identitet; biologi;

    Sammanfattning :   Titel: Är blod tjockare än vatten? En kvalitativ studie om familjen och den biologiska betydelsen. Författare: Lotta Didanovic Nilsson   Syftet med denna studie har varit att ta reda på om och i så fall varför det är så viktigt för individen att känna till sina biologiska föräldrar. LÄS MER