Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Collaborative Food Production as a Tool for Sustainable Behaviour
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för marina vetenskaperSammanfattning : To make people be able to effectively be able to make decisions to save the ocean from overexploitation, researchers are calling for strategies to make individuals more ocean literate. An Ocean Literacy Framework has been developed to increase public knowledge about the ocean and the relationship between humans and the ocean, but the framework does not yet address how the newly gained knowledge can be transformed into sustainable behaviours that benefit the state of the ocean. LÄS MER
2. Amazon i Sverige – vad väntar nu? : En uppsats om Amazons etablering i Sverige och hur den kan komma att påverka svensk e-handelsmarknad och dess aktörer.
Master-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : I denna uppsats undersöker vi hur Amazons etablering i Sverige kan komma att påverka den svenska e-handelsmarknaden och dess e-handelsaktörer. Utifrån tidigare litteratur, teorier och dagsempiri har vi identifierat fem konkurrenskraftiga faktorer – vilket är att lösa kundens sökkostnadsproblem bättre än andra, (överlägsen) teknologi, stordriftsfördelar, nätverkseffekter och strategiskt beteende - som bidrar till en aktörs konkurrenskraftiga ställning på e-handelsmarknaden. LÄS MER
3. Coming of age in Victorian America : challenging gender roles in Louisa May Alcott’s Little Women
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för humanioraSammanfattning : This essay argues that Little Women does not promote breaking stereotypical gender norms and nineteenth century gender roles, contrary to what several critics say. This paper will be using feminist criticism and analyzing two of the novel’s main characters, Meg and Jo, and examining their behavior towards stereotypical gender norms and rules. LÄS MER
4. Varumärkens personlighet: En kvalitativ undersökning av relevanta faktorer.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Titel: Varumärkens personlighet: En kvalitativ undersökning av relevanta faktorer. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Douglas Svinge, Louisa Plymoth Hjalmarsson Handledare: Jonas Molin och Lars-Johan Åge Examinator: Maria Fregidou-Malama Datum: 2020 – 05 – 25 Syfte: Då det råder en brist på kvalitativa undersökningar – samt en brist på kunskap angående vilka faktorer som påverkar hur konsumenter upplever en varumärkespersonlighet – anser vi att det är av intresse att med hjälp av en kvalitativ undersökning skapa en djupare förståelse för vilka faktorer som påverkar hur konsumenter upplever en varumärkespersonlighet. LÄS MER
5. Strategiskt arbete mot hållbar leverantörshantering : Hur drivkrafter till förändring och arbete med leverantörsbasen genererar hållbar leverantörshantering av konfliktmineraler
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: I maj 2017 beslutades det att EU-reglering 2017/821 om konfliktmineraler kommer träda i kraft den 1a januari 2021. Regleringen kräver att företag inom EU kan försäkra sig om att tenn, volfram, tantal och guld (3TG) endast importeras från ansvarsfulla och konfliktfria källor. LÄS MER