Sökning: "Louise Hjelm"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Louise Hjelm.
1. Patienters upplevelse av den preoperativa fasen vid en akut operation
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Patienter som ska opereras genomgår alla den preoperativa fasen. Där har anestesisjuksköterskan som uppgift att fånga upp, identifiera och möta patienten för att skapa trygghet inför operation. Patienter som ska genomgå en akut operation har till skillnad från ett planerat ingrepp, en kortare preoperativ fas. LÄS MER
2. Medias strategier för att medikalisera sorg och nedstämdhet till depression : Den tidsbegränsade sorgen och nedstämdheten
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka strategier media använder sig av för att medikalisera sorg och nedstämdhet till depression i de fyra största svenska dags- och kvällstidningarna: Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Expressen, 2015–2019 (n=50). I det västerländska samhället har det skett en ökad medikalisering och därför ville vi undersöka hur detta har gått till i svensk media med hjälp den diskurspsykologiska metodansatsen och socialkonstruktionismen. LÄS MER
3. Upplevelsen av fysisk aktivitet vid utmattningssyndrom : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Ohälsa i form av stress har tilltagit under de senaste decennierna. Detta har lett till en ökning av antalet individer som årligen drabbas av sjukdomen utmattningssyndrom. Detta syndrom har nyligen accepterats som en egen diagnos men har ännu ingen konkret behandlingsmetod. En del av behandlingen kan utgöras av fysisk aktivitet. LÄS MER
4. Ett varumärkets styrka och dess distribution : en studie genomförd med utgångspunkt från varumärken som säljer en livsstil
Magister-uppsats, Ekonomiska institutionenSammanfattning : Background: A strong brand is becoming an increasingly important factor when surviving on a competitive market. A strong brand can therefore be considered a strategically important resource. The relationship between a brand's strength and its distribution can decide the future of a brand in the long run. LÄS MER