Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Undervisning i den svenska förskolan : Ämnesinnehåll, makt och vetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Louise Limerick; Amanda Törnqvist; [2018]
    Nyckelord :Early Childhood Education; Teaching; Foucault; Knowledge; Power; Subject content; Negotiations; Förskoledidaktik; Undervisning; Foucault; Vetande; Makt; Ämnesinnehåll; Förhandlingar  ;

    Sammanfattning : Studien syftar till att genom deltagande observationer undersöka och analysera hur ämnesområden, makt och vetande synliggörs och osynliggörs i förskolans undervisning. Analysen tar en poststrukturalistisk ansats och vi analyserar fyra observationer genomförda med papper och penna. LÄS MER

  2. 2. Flytta eller stanna : En komparativ studie genomförd på Karlstads universitet och University of Limerick om studenters inställning till att flytta från eller stanna kvar på studieorten

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Louise Malm; Hanna Kempe; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen "Flytta eller stanna" är en komparativ studie om studenters inställning till att flytta från eller stanna kvar på studieorten. Undersökningen är genomförd på Karlstads universitet och University of Limerick. LÄS MER