Sökning: "Louise Michel"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Louise Michel.

  1. 1. Genus och jämställdhet, en svår fråga? : En kvalitativ studie om pedagogers resonemang om genus och jämställdhet iförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Louise Frank; Nadja Amini; [2022]
    Nyckelord :Förskola; genus; jämställdhet; makt; normer; pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers resonemang om begreppen genus och jämställdhet, samt hur pedagoger upplever arbetet med genus och jämställdhet. Inspirationen väcktes ur våra tidigare erfarenheter om hur normer och könsstereotyper fortlöper, där en granskningsrapport av Skolinspektionen visade att jämställdhetsarbetet brister i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Stör inte, lek pågår! : En studie om hur maktpositioner synliggörs ur ett pedagogiskt syn och förhållningssätt kring den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Louise Larsson; Linus Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; makt; pedagoger; styrtekniker; utevistelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Lek är centralt inom förskoleverksamhet och har beforskats en hel del. Fri lek är också centralt men är inte lika välbeforskat. LÄS MER

  3. 3. En genväg till lycka eller misär? : En kritisk diskursanalys av svenska mediers framställning av spel om pengar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Erik Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Spel om pengar; spelreklam; spelmissbruk; spelberoende; kritisk diskursanalys; representation; ansvarsfullt spelande; CDA;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka svensk medias framställning av spelandet om pengar och spelmissbruk. Genom att använda Marianne Winther Jørgensen och Louise Phillips tolkning av fyra analytiska verktyg av Norman Faircloughs Critical Discouse Theory samt författarparets tolkning av Michel Foucaults syn på diskurs, analyserar uppsatsen det empiriska materialet som i det här fallet är åtta stycken nyhetsartiklar från tre av Sveriges största nyhetstidningar. LÄS MER

  4. 4. Språket som skapar krisen - En kvalitativ textanalys av språket som diskuterat och rapporterat flyktingfrågan i media under två tidsperioder i svensk historia

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Louise Burenby; [2018]
    Nyckelord :flyktingar; flyktingkris; asyl; textanalys; tidningsartiklar; media; Helge Jordheim; Reinhart Koselleck; Michel Foucault; Quentin Skinner Refugees; refugee crisis; asylum; text analysis; Reinhert Koselleck; Quentin Skinner; Social Sciences;

    Sammanfattning : I det här arbetet görs en textanalys av tidningsartiklar från två tidsperioder i svensk historia. Mellan de år som undersöks (1990-1993 och 2014-2016) har Sverige mottagit ett ovanlig högt antal flyktingar, och debatten kring situationen har varit omfattande och omstridd. LÄS MER

  5. 5. Undervisning i den svenska förskolan : Ämnesinnehåll, makt och vetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Louise Limerick; Amanda Törnqvist; [2018]
    Nyckelord :Early Childhood Education; Teaching; Foucault; Knowledge; Power; Subject content; Negotiations; Förskoledidaktik; Undervisning; Foucault; Vetande; Makt; Ämnesinnehåll; Förhandlingar  ;

    Sammanfattning : Studien syftar till att genom deltagande observationer undersöka och analysera hur ämnesområden, makt och vetande synliggörs och osynliggörs i förskolans undervisning. Analysen tar en poststrukturalistisk ansats och vi analyserar fyra observationer genomförda med papper och penna. LÄS MER