Sökning: "Louise Rosenqvist"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Louise Rosenqvist.

  1. 1. Maktspelet innanför rättens dörrar - En kvalitativ studie om avgörandet om barnets bästa i samband med ett tvångsomhändertagande enligt LVU

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Michaela Rosenqvist; Louise Falkensten; [2023]
    Nyckelord :Best interest of the child; Power; Discourse; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to understand how the different parties in court judgments motivate the “best interest of the child” and how the power relations between the parties appear in conjunction with the LVU process. The method chosen for this study was qualitative discourse analysis of six different LVU cases from the administrative court and the administrative court of appeal in Sweden between 2018 and 2022. LÄS MER

  2. 2. Reflektera mera : en studie om lärarhandledningars påverkan på elevers procedurkännedom och sammanhangsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lillemor Fridlund; Louise Rosenqvist; [2020]
    Nyckelord :kunskapsform; procedurkännedom; sammanhangsförståelse; undervisningsaktiviteter; subtraktion med tiotalsövergång; reflektion;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa textanalys syftar till att beskriva vilken eller vilka kunskapsformer tre utvalda lärarhandledningars undervisningsupplägg kan sägas kännetecknas av. Studien beskriver även vilken av procedurkännedom eller sammanhangsförståelse, rörande subtraktion med tiotalsövergång, som kan sägas ha givits störst utrymme i de utvalda lärarhandledningarna. LÄS MER

  3. 3. Kunskap om matematik eller kunskap av matematik – det är frågan : - en systematisk litteraturstudie kring vilken kunskap som är av vikt för läraren vid undervisning av subtraktion med tiotalsövergång i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lillemor Fridlund; Louise Rosenqvist; [2019]
    Nyckelord :didaktisk kunskap; kunskapsdimension; kunskapsform; processinriktat arbetssätt; subtraktion med tiotalsövergång; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien syftar till att beskriva, utifrån tidigare forskning, vilka kunskaper lärare behöver för att erbjuda elever förutsättningar att nå förståelse inom det matematiska området subtraktion med tiotalsövergång. Insamling av data har skett genom sökningar i databaser samt genom ett nominerat urval utifrån de vetenskapliga artiklar som ansetts relevanta för att besvara studiens forskningsfrågor. LÄS MER

  4. 4. ”Där alla tänker lika, blir det inte mycket tänkt” : En kvalitativ studie om mångfald och inkludering i organisationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Michael Dohrnér; Louise Rosenqvist; [2017]
    Nyckelord :Inclusion; diversity; exclusion; integration; organizational culture; organizational climate; leadership.; Inkludering; mångfald; exkludering; integration; organisationskultur; organisationsklimat; ledarskap.;

    Sammanfattning : Bachelor Thesis Business Administration III, Organization 15 hp, School of Economics at Linnaeus University of Kalmar, Spring 2016.   Authors: Louise Rosenqvist and Michael Dohrnér   Advisor: Hans Wessblad   Examinator: Mikael Lundgren   Title: ”Där alla tänker lika blir det inte mycket tänkt” – En kvalitativ studie om mångfald och inkludering i organisationer   Purpose: The purpose of the study is to describe how inclusive organizations perceive diversity and inclusion, both as concepts and in terms of practical action. LÄS MER

  5. 5. Möjlighet till inkludering i grundskolan för elever med diagnos autismspektrumstillstånd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie-Louise Hörnqvist Sunnelius; [2014-08-18]
    Nyckelord :AST; inkludering; sociokulturell teori; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån tre olika yrkeskategorier, som enligt forskning och styrdokumenten har olika ansvar, undersöka hur rektorer, specialpedagog/speciallärare och mentorer resonerar kring inkludering av elever med diagnos AST i grundskolan. Teori: Studien utgår från den sociokulturella lärandeteorins grund med ett sociokulturellt perspektiv där grundtanken enligt Strandberg (2006) och Säljö (2000) är att det ge-nom kommunikation skapas sociala resurser som sedan förs vidare genom kommunikation. LÄS MER