Sökning: "Louise Wickström"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Louise Wickström.

  1. 1. Får gymnasie- och högstadieelever tillräcklig fysisk aktivitet under skoltid? : en jämförande studie om elevers utbud, vanor och inställning till fysisk aktivitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Louise Wickström; [2014]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; ungdomars fysiska aktivitet; rekommendationer för fysisk aktivitet; idrott och hälsa; måttlig fysisk aktivitet; mycket ansträngade fysisk aktivitet; livsstilar; offentliga hälsomål; elever; hälsa; mental och fysisk hälsa.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar   Syftet med studien var att undersöka hur fysiskt aktiva högstadie- och gymnasieelever är i förhållande till vad de har möjlighet till att vara under skoltid.   Erbjuds eleverna tillräckligt med fysisk aktivitet under skoldagen för att kunna uppnå rekommendationerna för fysisk aktivitet? Skiljer sig utbud, vanor och inställning mellan gymnasieelever och högstadieelever? Motiverar och informerar skolan eleverna kring fysisk aktivitet?   Metod Studien bygger på en kvantitativ enkätundersökning i Stockholmsområdet på två kommunala skolor, 80 högstadie- och 80 gymnasielever i åldern mellan 13 och 16 år deltog. LÄS MER

  2. 2. Dans som normbrytare? : Om pojkars och flickors erfarenheter och uppfattningar av dans i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Niklas Sköldhammar; Louise Wickström; [2014]
    Nyckelord :dans; normkritik; dans i skolan; stereotypa könroller;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka åtta gymnasieelevers erfarenheter och uppfattningar om dans ur ett normkritiskt perspektiv. Vad karakteriserar pojkars och flickors erfarenheter och uppfattningar om dans i skolan? Medvetandegör och motverkar dansundervisningen stereotypa föreställningar om vad som anses vara manligt och kvinnligt enligt elevers uppfattning? Metod Studien bygger på en kvalitativ intervjuundersökning från åtta elever som kommer från olika delar i Sverige: Stockholms län, Östergötlands län & Skånes län. LÄS MER