Sökning: "Lovisa Alm"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Lovisa Alm.

  1. 1. Kommunikativ kompetens : en kvantitativ studie om hur läraren möjliggör och begränsar elevernas muntliga kommunikation i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lovisa Liljeblad; Carolina Alm Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Muntlig kommunikativ kompetens; sociokulturellt perspektiv; talutrymme;

    Sammanfattning : I dagens svenskundervisning är det mestadels läraren som äger talutrymmet och eleverna får sällan tillfälle att använda sin muntliga kommunikativa kompetens. Eftersom läraren har stort inflytande på undervisningen är studiens syfte att undersöka hur den muntliga kommunikativa kompetensen uttrycks när läraren undervisar, hur läraren möjliggör och begränsar elevernas muntliga kommunikation i svenskundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Utanförskap och inkludering i svenskundervisning : en kunskapsöversikt om huruvida andraspråkselever kan inkluderas i ordinarie svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Carolina Alm Nilsson; Lovisa Liljeblad; [2017]
    Nyckelord :Andraspråk; inkludering; kommunikation; metoder;

    Sammanfattning : I nuläget invandrar många barn och vuxna till Sverige av olika anledningar. Barnen ska bli en del av den svenska skolan och lära sig det svenska språket. I den svenska skolan finns ämnet svenska som andraspråk för de elever som inte har svenska som modersmål. De elever som har svenska som modersmål har däremot undervisning i svenska. LÄS MER

  3. 3. Instagram - Den sociala paradoxen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Alm; Lovisa Berntson; Beatrice Stjernswärd; [2016]
    Nyckelord :Sociala medier; Instagram; identitetskonstruktion; unga kvinnor; påverkan; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att nå en ökad förståelse om hur unga, svenska kvinnor konstruerar en social identitet genom Instagram samt hur det påverkar dem, för att ge ett kvalitativt bidrag till forskningen om konsumentbeteende. Metod: Vi har använt oss av ett hermeneutiskt förhållningssätt till en kvalitativ metod med 8 semistrukturerade djupintervjuer, samt en abduktiv ansats genom att dra slutsatser utifrån vår primärdata och sekundärdata i form av befintliga teorier. LÄS MER