Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Svenskfödda respektive utlandsföddas självrapporterade brottslighet utifrån skolundersökningen 2019 - En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Linn Hammarberg; Lovisa Andersson; [2021]
    Nyckelord :Självrapporterad brottslighet; födelseland; skolundersökningen om brott; ungdomar;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om det fanns någon skillnad mellan svenskfödda respektiveutlandsfödda ungdomars självrapporterade brottslighet, och med hjälp av den tidigare forskningenoch valda teorier förklara skillnaden. Datamaterialet som används kommer från Brottsförebygganderådets skolundersökning om brott från år 2019. LÄS MER

  2. 2. Vem skriver vi till? : En studie om mottagarens betydelse för elevers textskapande i svenskundervisningen i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Paulina Scholl; Lovisa Hammarberg; [2020]
    Nyckelord :mottagare; skrivinlärning; texttypiska strukturer; återgivande text; textgenre;

    Sammanfattning : Elever i Sverige ska redan i årskurs 3 kunna skriva komplexa och ämnesspecifika texter med stor språklig variation. De förväntas även kunna anpassa sitt skriftspråk efter specifika texttypiska drag beroende på textgenre och syfte. LÄS MER

  3. 3. Att skapa en motiverande skrivundervisning : En forskningsöversikt kring olika metoder som kan främja elevers motivation till att skriva

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Paulina Scholl; Lovisa Hammarberg; [2019]
    Nyckelord :Autentiska uppgifter; digitala verktyg; feedback; metoder; motivation; skriva;

    Sammanfattning : Den språkliga förmågan är ett av människans viktigaste redskap för att kommunicera. Att både kunna läsa och skriva är avgörande för att leva självständigt i dagens samhälle, ändå har det riktats mer forskning mot att utveckla elevers läsförmåga medan skrivningen tenderar att hamna i skymundan. LÄS MER