Sökning: "Lovisa Nordin"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Lovisa Nordin.

  1. 1. Genom design öka medvetenheten kring, samt underlätta spårningen av menstruationscykelns känslomässiga påverkningar : För ökad kontroll över kvinnlig hälsa

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lovisa Alatalo Nordin; [2023]
    Nyckelord :Product design; menstruation; stigma; co-design; social sustainability; Produktdesign; menstruation; stigma; co-design; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Denna studie är en designbaserad forskning som utforskar frågeställningen: Hur kan en genom design öka medvetenheten kring och underlätta spårningen av menscykelns känslomässiga påverkningar? Tillsammans med underfrågan: Hur kan en produkts design bidra till minskat stigma kopplat till menstruation? Detta görs genom att belysa hur ett användarcentrerat tankesätt och co-design metoder kan användas i syfte att designa för tabubelagda ämnen. Projektets syfte var att undersöka hur produktdesign kan stötta kvinnor i att enklare spåra och förstå sig på sin hälsa ur ett helhetsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Hur assisterande teknik kan användas i praktiken, utifrån lärarens perspektiv, för elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lovisa Nordin; Susanne Bolander; [2023]
    Nyckelord :Artefakt; assisterande teknik; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är undersöka hur assisterande teknik används som stöd/hjälpmedel i årskurs F-6 till elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Studiens frågeställningar är: Vilken assisterande teknik används som stöd/hjälpmedel till elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi vid läsning och skrivning?  På vilket sätt gynnas eleverna av assisterande teknik? Hur tillgänglig är den assisterande tekniken på skolorna? Vilka hinder och svårigheter upplever lärarna i arbetet med assisterande teknik? Studien bygger på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Musiktjänsters visuella identitet : Kvantitativ studie med inriktning på visuella element och färg

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Magnus Nordin; Lovisa Granlund; [2022]
    Nyckelord :Streamingtjänster; Visuella Element; Musik; Färgpsykologi; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Den visuella identiteten är en viktig del i skapandet av ett varumärke. Den är utformad för att tilltala sinnena, skapa en igenkänningsfaktor och för att förstärka det unika genom att kombinera olika element (Wheeler, 2013). LÄS MER

  4. 4. The Impact of Good Navigation and Trust in E-commerce : The importance of navigation and trustworthiness when creating a web application for selling emission allowances

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Lovisa Andreasson; Agnes Asp; Eric Gustafsson; Edvin Halling; Johan Kristiansson; Axel Lindhe; Anton Nordin; Jakob Normell; Gabriel Spjuth; [2022]
    Nyckelord :Navigability; trustworthiness; usability; design;

    Sammanfattning : The purpose of this report was to study how the design of a web application can induce trust and navigability. To study this, a web application was created where the private consumer can buy a part of an emission allowance, tailored to the consumers’ specific needs. LÄS MER

  5. 5. Sårbara pojkar och hjältemodiga flickor : En undersökning om genus i barnlitteratur utifrån text- och bildanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Natalie Sharaf; Lovisa Nordin; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; normkritik; könsstereotyper; performativitet; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur karaktärer framställs i barnlitteratur i sex bilderböcker som riktar sig till åldersgruppen 3–6 år. Den teoretiska ansats som analysen utgår från är ett genusperspektiv, och som grund för analys har ett frågebatteri använts. Metod som använts i studien är kvalitativ textanalys och bildanalys. LÄS MER