Sökning: "Lpfö 98 16"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Lpfö 98 16.

  1. 1. Ingen hållbar utveckling, ingen framtid : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver och arbetar med hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Derice Shumilov Susoho; Edris Tabibian; [2019]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie hade i syfte att undersöka hur förskollärare beskriver och arbetar kring hållbar utveckling utifrån förskolans läroplan samt hur de förhåller sig till barns delaktighet i hållbarhetsfrågor i förskolan. Studien utgick ifrån en kvalitativ metod där åtta verksamma förskollärare deltog i semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Barns inflytande och delaktighet i förskolan : Pedagogers uppfattningar om begreppen inflytande, delaktighet och dess tillämpning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ida Tillman; [2018]
    Nyckelord :Influence; participation; preschool; teachers perspectives; sociocultural perspective; Vygotskij; Inflytande; delaktighet; förskola; pedagogperspektiv; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien är att få reda på hur pedagoger beskriver och arbetar med begreppen ”barns inflytande” och delaktighet i förskolan. Detta är viktigt att få en inblick i, då dessa begrepp benämns som strävansmål i förskolans styrdokument, Lpfö 98/16 (Skolverket, 2016). LÄS MER

  3. 3. Om motorik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Lundberg; Niclas Rosenqvist; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Habitus; Hälsa; Koordinationsförmåga; Kroppsuppfattning; Motorik; Rörelse; Välbefinnande;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera hur pedagoger i förskolan tolkar och arbetar med strävansmålen i läroplanen inom verksamheten. Det strävansmål som stått i fokus för vår studie är: Varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelsen för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande (Skolverket, LpFö 98/16). LÄS MER

  4. 4. Tolkar vi olika? : En essä om föräldrars inflytande och delaktighet i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Humlerö; Carina Wettervik; [2017]
    Nyckelord :Preschool; parents; cooperation; power; influence; participation; knowledge; professionalism; Förskola; föräldrar; samarbete; makt; inflytande; delaktighet; kunskap; professionalitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vi har båda erfarenhet av att vi ofta fått dåligt resultat när föräldrarna svarat på enkätfrågor som handlar om delaktighet och inflytande, vilket bidragit till att vi skriver denna essä. Vi intar även ett hermeneutiskt perspektiv och kopplar ihop med vår essä där båda handlar om att tolka och försöka förstå andra människor utifrån olika perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Det spelar roll / It matters

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Wijk; Elin Lindberg; [2017]
    Nyckelord :Barnskötare; Bemötande; Bourdieu; Engagemang; Förskola; Förskollärare; Förtroende; Habitus; Kapital; Pedagog; Samverkan; Socialt rum; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur ett urval av vårdnadshavare och pedagoger i den svenska förskolan beskriver den samverkan som enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 98/16) ska bedrivas mellan hem och förskola. Som teoretisk utgångspunkt används Bourdieus begrepp socialt rum, kapital och habitus med vilka förutsättningarna för samverkan mellan pedagoger och vårdnadshavare kan förstås. LÄS MER