Sökning: "Lpfö 98 begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Lpfö 98 begrepp.

  1. 1. FÖRSKOLANS LÄROPLAN, PEDAGOGEN OCH SVENSKHETENS NORM : En diskursanalys om utpekandet av ”den Andre” i förskolans läroplan, Lpfö 98:18

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alaa Mustafa; [2021]
    Nyckelord :förskolans läroplan; förskola; Lpfö 98:18; pedagogik; ”vi och dom”; ”de andra”; norm; språk; makt; identitet; Vithet; svenskhet;

    Sammanfattning : Jag har valt att skriva en diskursanalys om, och i så fall hur, representativa begrepp i förskolans läroplan Lpfö 98:18 speglar maktförhållandet i majoritetssamhällets normer. Jag har genom att anta ett poststrukturalistiskt perspektiv belyst och analyserat konstruktionen av begreppen demokrati, norm, språk och identitet i förskolans läroplan Lpfö 98:18. LÄS MER

  2. 2. "Det lilla som att känna sig trygg är det viktigaste för oss" En kvalitativ studie om omsorgsbegreppets innebörd i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Bystedt; Emma Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Begreppsanalys; dialog; förskola; omsorg; omsorgsetik; pedagogens perspektiv;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka hur pedagogerna definierar och förklarar begreppet omsorg och dess roll i förskolans verksamhet. Vi ville även öppna upp för diskussion kring omsorgsbegreppet och på så sätt synliggöra begreppets breda tolkningsområde. I förskolans läroplan (Lpfö 98 rev 2016, s. LÄS MER

  3. 3. ”Den som känner sig trygg blir stark!” : En kvalitativ studie om förskolepedagogers erfarenheter av omsorguppdraget i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Andersson; Constanza Pozas; [2018]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskolepedagoger; förskoledidaktik; omsorg; omsorgsetik; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att ge en inblick i hur omsorgsuppdraget som finns formulerat i läroplanen för förskolan uppfattas av förskolepedagoger på två olika förskolor (Läroplanen för förskolan Lpfö 98 2016, s. 5). Det har vi försökt göra genom att genomföra individuella intervjuer av åtta förskolepedagoger. LÄS MER

  4. 4. Barns inflytande och delaktighet i förskolan : Pedagogers uppfattningar om begreppen inflytande, delaktighet och dess tillämpning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ida Tillman; [2018]
    Nyckelord :Influence; participation; preschool; teachers perspectives; sociocultural perspective; Vygotskij; Inflytande; delaktighet; förskola; pedagogperspektiv; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien är att få reda på hur pedagoger beskriver och arbetar med begreppen ”barns inflytande” och delaktighet i förskolan. Detta är viktigt att få en inblick i, då dessa begrepp benämns som strävansmål i förskolans styrdokument, Lpfö 98/16 (Skolverket, 2016). LÄS MER

  5. 5. "Det blir liksom inte så roligt för barnen när det bara ska vara lärande och lärande hela tiden" : En vetenskaplig essä om pedagogens roll i barns lärande och synen på undervisning i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Unni Sparrenhök; [2018]
    Nyckelord :Education; Preschool; Teaching; Scaffold Play; Competence; Lpfö -98; Lpfö -18; Practical knowledge; schoolification; Sonja Sheridan; Anette Sandberg; Pia Williams; Undervisning; Förskola; Lärande; Scaffold play; Kompetens; Lpfö -98; Lpfö -18; praktisk kunskap; skolifiering; Sonja Sheridan; Anette Sandberg; Pia Williams;

    Sammanfattning : This scientific essay begins with three stories that portrays situations where different ways to view and understand the learning process of children in preschool. In the first two stories The Cakegame and Still life the aim is to describe how me, and my colleagues can have different perceptions on our role as preschool teachers. LÄS MER