Sökning: "Lpfö98 10"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Lpfö98 10.

  1. 1. "Det är inte lätt att vara konstnär" : lärarens förhållningssätt i organiserade bildaktiviteter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Jessica Blomqvist; Anna Lindén; [2016]
    Nyckelord :Bild; bildskapande; förskola; lärare; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bild och bildskapande har under historiens gång alltid varit en del inom barnverksamheten, men innehåll och upplägg har förändrats över tid. Bildskapandet har gått från styrt till fritt skapande och i dagens förskola ingår bildskapandet i den pedagogiska verksamheten där barnen både får möjligheten att skapa fritt men också under lärarens vägledning. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares användande av IKT i förskoleverksamhet : En strukturerad systematisk observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Louise Engström Lindh; [2016]
    Nyckelord :Förskoleverksamhet; förskollärare; IKT; pedagog;

    Sammanfattning : Abstract The foundation of the Swedish preschool is based on the curriculum Lpfö98 /10. In these policy documents there are some different goals that the preschool teachers strives to use in the educational work. One of the learning objectives in the technology subject is to encourage pupils to develop through experience and guidance. LÄS MER

  3. 3. "Alla måste mötas, oavsett" - tio pedagogers uppfattningar om mötet med föräldern i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Johansson; Lina Fellerstam; [2015]
    Nyckelord :förhållningssätt; professionellt förhållningssätt; föräldrasamverkan; fenomenografi; förskola; kommunikation;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan (Lpfö98, rev.10) betonar hur viktigt mötet är mellan förälder och pedagog på förskolan. Samtidigt belyser Tallberg Broman hur förskollärarna anser sig ha en förhållandevis liten kompetens inom detta område jämfört med andra. LÄS MER

  4. 4. Språksyn i förskolans observationsmaterial - LUS, RUS och TRAS ur ett första- och andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Classon; [2015]
    Nyckelord :bedömning; flerspråkighet; LUS; normer; observationsmaterial; observationsschema; RUS; språksyn; TRAS;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka observationsmaterialen Läsutvecklingsschema (Allard, Rudqvist & Sundblad, 2001), Relationsutvecklingsschema (Erixon et al. 2007) och Tidig registrering av språkutveckling (Espenakk et al. 2013) i förhållande till vad Lpfö98/10 tillskriver uppdraget. LÄS MER

  5. 5. Anpassning av fysisk miljö och arbetssätt för barn med fysiska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Persson; Anneli Kristensson; [2015]
    Nyckelord :Arbetssätt; Fysisk funktionsnedsättning; Fysisk miljö; Förskola för alla; Inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar och utformar den fysiska miljön för att underlätta och inkludera barn med fysiska funktionsnedsättningar i vardagen. Enligt Läroplanen för förskolan (Skolverket 2010) ska verksamma på förskolor arbeta efter begreppet en förskola för alla, vi har valt att undersöka om pedagoger arbetar enligt denna politiska vision som innebär att alla barn i skolan och förskolan ska vara inkluderade på lika villkor. LÄS MER