Sökning: "Lpf 94 idrott och hälsa"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Lpf 94 idrott och hälsa.
1. Fysisk aktivitet... är det kärnan i vårt ämne? : En kvalitativ studie om fysiskt ämnesspråk i ämnet idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en detaljerad bild av ämnesspråk, med särskilt fokus på fysiskt ämnesspråk, och dess betydelse i samband med undervisningen i ämnet idrott och hälsa. I denna studie syftar fysiskt ämnesspråk till termer och begrepp som kopplas till ett fysiskt tema, exempelvis rörelser och fysiska aktiviteter. LÄS MER
2. Idrott (och hälsa?) : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare i idrott och hälsa uppfattar hälsobegreppet i den nya läroplanen (GY 11)
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studien avhandlar hur lärare tänker kring hälsa inom ramen för idrott och hälsa. I och med den senaste läroplansreformen Gy 11 har betoningen på den fysiska hälsan blivit mer framträdande i styrdokumenten. LÄS MER
3. Från Lpf 94 till Gy11 : En studie om implementeringen av en ny läroplan i idrott och hälsa
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Abstrakt Syftet med föreliggande undersökning är att mot bakgrund av tidigare forskning inom området, bidra med ytterligare förståelse för hur övergången mellan kursplaner kan upplevas av yrkesverksamma lärare och vilka praktiska konsekvenser det fått för undervisningen och genom detta försöka ge svar på studiens tre frågeställningar. Vad finns det för likheter/skillnader mellan kursplanerna Lpf 94 och Gy 11 när det gäller idrott och hälsa på gymnasiet? Har övergången till nya kursplanen förändrat synsättet på idrottsämnet utifrån lärarnas perspektiv? Hur har implementeringen av den nya kursplanen fungerat och hur har idrottsundervisningen i teori och praktik påverkats? De kvalitativa intervjuerna genomfördes med fem idrottslärare som alla hade erfarenhet av undervisning utifrån båda kursplanerna. LÄS MER
4. Att lära inom Idrott och hälsa. : En undersökning av idrott och hälsalärares valda ämnesinnehåll och dess kunskapsmässiga syfte.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilket ämnesinnehåll lärare inom ämnet Idrott och hälsa använde sig av för att uppnå det riktlinjer Läroplan, ämnesplan och gymnasiegemensamma ämnen 2011 (2011) samt Läroplan för de frivilliga skolformerna (1994) kräver att skolans utbildning och ämnets undervisning ska uppnå. För att söka kunskap kring detta intervjuades sex verksamma lärare inom ämnet Idrott och hälsa. LÄS MER
5. Prata till eller med eleverna? : Lärarkommunikation i ämnet idrott och hälsa A
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Kommunikation är en betydande del av det vardagliga arbetet i skolan för både lärare och elever. I Lpf 94 (Utbildningsdepartementet, 2006) betonas vikten av att elevernas kommunikativa kunskaper ska utvecklas i skolan. Det medför att den kommunikativa miljön mellan lärare och elever får en betydande roll. LÄS MER