Sökning: "Lpf 94"

Visar resultat 16 - 20 av 178 uppsatser innehållade orden Lpf 94.

  1. 16. Hur påverkas lärarna av skolans ramar? - En intervjubaserad studie som jämför lärares syn på bedömning och dess utveckling över två läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cajsa Jörnvi; Christoffer Ringsten; [2018]
    Nyckelord :bedömning; former; Lpf 94; Gy 2011; återkoppling; samhällskunskap; nationella prov;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur samhällskunskapslärare på gymnasiet både upplever och arbetar med bedömning. Vi kommer att ta reda på vilken syn lärarna har på bedömning, vilka former för bedömning de använder sig av, vilka skillnader de upplever mellan Lpf 94 och Gy 2011 samt hur de ser på avsaknaden av nationella prov i samhällskunskap. LÄS MER

  2. 17. Nationalism i skolans  styrdokument : En analys av nationalism i styrdokumenten för den frivilliga skolformen  i  Sverige 1935-2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Philip Molin-Wilkinson; Roger Edrenius; [2017]
    Nyckelord :Nationalism; Swedish curriculum; Imagined communities; Etno-symbolism; Higher education;

    Sammanfattning : Curriculums define what a nation deems as valuable skills and values to be taught to the young individuals that will be entering society. The aim of this study is to analyse which type of nationalism that can be found in Swedish curriculums for higher education from 1935-2011 and how the nationalism is expressed. LÄS MER

  3. 18. Bedömningsarbetets konstanta föränderlighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Lindström; Magnus Ljungberg; [2017]
    Nyckelord :Bedömning; Gy 11; Kunskap; Lgy 70; Lpf 94; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : The key aspects of this essay highlight changes in the Swedish curriculum from 1970-2011, and how the practice of assessment has developed subsequently. The question we asked was ‘how the assessment practice has changed through the curriculum from 1970-2011 for Swedish teachers in upper secondary school, on the subject of social science?’ The study of change might help us to foresee the future and give us new insights about changes to come and what or whom might create the need for it. LÄS MER

  4. 19. Vad, vem och hur? En översikt av teman, informanter och metoder i forskningen om svenskämnets nationella prov i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ellinor Eriksson; Hanna Markendahl; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The national test has been carried out yearly in all upper secondary schools in Sweden since 1996. Thousands of students take the same test, which has the main purpose of supporting equal assessment and aiding teachers in their grading. LÄS MER

  5. 20. Hur beskrivs de kausala sambanden i olika läromedel inom historia? : En kvalitativ läromedelsanalys med fokus på kausalitet.

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Linda Olsson; [2016]
    Nyckelord :Kausala samband; kausalitet; läromedel; historiskt tänkande;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to observe how causal explanations are expressed in different textbooks written for various curriculums for upper secondary school, and to determine whether the causal explanations in the narrative has been made clearer depending on if the textbook was written for Lpf 94 or GY11. The focus of this analysis is the historical thinking’s aspect Cause and Consequence. LÄS MER