Sökning: "Ltg-metoden"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet Ltg-metoden.

  1. 1. Läs- och skrivinlärning : Svenska lärares erfarenheter av metoder och hinder på lågstadiet.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Lindgren; Ina Sandström; [2021]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; lågstadiet; metoder; hinder; sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge fördjupad kunskap om vilka metoder och läromedel som används inom läs- och skrivinlärningen i svenska skolor, samt vilka erfarenheter lågstadielärare har av läs och- skrivinlärning och vilka hinder de kan mötas av. Studien behandlade två frågeställningar där den första var: Vilka metoder och läromedel används huvudsakligen av lågstadielärare inom läs- och skrivinlärningen? Och den andra: Vilka hinder upplevs finnas inom läs- och skrivinlärning på lågstadiet, och vilka förebyggande insatser görs för att minimera dessa? För att besvara dessa frågeställningar gjordes en enkätundersökning där 62 lågstadielärare valde att delta. LÄS MER

  2. 2. Lärarröster om läsutvecklingsmetoder för att utveckla elevers läsförmåga

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Camilla Andersson; [2017-12-19]
    Nyckelord :Läsinlärningsmetoder; helordsmetoden; ljudmetoden; analytiska metoder; syntetiska metoder;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare i förskoleklass samt förstaklass resonerar kring läsutvecklingsmetoder/tillvägagångssätt vid elevers tidiga läsutveckling. Studien ämnas även granska hur samarbetet mellan förskoleklass samt förstaklass sker gällande elevers läsutveckling, i syfte att lyfta hur samarbete kan påverka elevers läsförmåga. LÄS MER

  3. 3. Att knäcka läskoden : En studie om hur pedagoger utvecklar barns läsutvecklingi årskurs ett.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Farah Daghouz; [2017]
    Nyckelord :Förkunskaper; högläsning; ordförråd; motivation; språkmedveten;

    Sammanfattning : Inledning Genom att barn behärskar en god läsförmåga underlättar de att utveckla och bemästra nya kunskaper. Arbetet belyser vikten av förkunskaper, högläsning, ordförrådets betydelse, motivation och att vara språkmedveten i vägen till en god läsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Fonologisk medvetenhet : En studie av fyra lärares uppfattning om och arbete med fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabella Immonen; [2016]
    Nyckelord :Phonological awareness; linguistic awareness; learning to read; whole language; LTG method; phonological strategy; Bornholm model; Fonologisk medvetenhet; språklig medvetenhet; läsinlärning; Whole language; LTG-metoden; fonologisk strategi; Bornholmsmodellen;

    Sammanfattning : This study investigates how four teachers working in preschool class–grade 3 perceive the concept of phonological awareness, how they work to stimulate this awareness and whether they see any change over time. Four teachers were interviewed and turned out to have different perceptions of what phonological awareness is. LÄS MER

  5. 5. LTG-metod och genrepedagogik för andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carolina Fröberg; [2015]
    Nyckelord :Läsning på talets grund LTG-metoden ; genrepedagogik; cirkelmodellen; läs- och skrivinlärning; svenska som andraspråk SVA och andraspråksinlärning.;

    Sammanfattning : I denna litteraturstudie ville jag fördjupa mig i metoden Läsning på talets grund (LTG) och genrepedagogik. Fanns det något inom forskningsområdet som gav stöd åt min hypotes att dessa båda metoder var lämpliga vid andraspråksinlärning. LÄS MER