Sökning: "Lucas Lantz"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Lucas Lantz.

  1. 1. Fantasi - en gåva eller börda? : – En komparativ studie av synen på barn i Gittan och gråvargarna och Vem spökar, Alfons Åberg?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mathilda Bergvall; Lucas Lantz; [2023]
    Nyckelord :Bilderbokskoncept; ikonotext; fantasi; barndiskurs; Alfons Åberg; Gittan och gråvargarna;

    Sammanfattning : Vi har valt att analysera två skönlitterära barnböcker, Gittan och gråvargarna av Pija Lindenbaum och Vem spökar, Alfons Åberg? av Gunilla Bergström. Syftet med studien är att undersöka hur synen på barn formuleras och presenteras inom dessa böcker samt vilka värden och värderingar som förmedlas. LÄS MER

  2. 2. Att hantera kontroversiella frågor och samhällspåverkandehändelser på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Karlsson; Lucas Lantz; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur lärare förhåller sig till, samt hur elever påverkas av, kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser som tas upp i undervisningen på lågstadiet. Frågeställningarna lyder; Hur påverkas elever av kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser i undervisningen för årskurs 1-3? samt Hur kan lärare arbeta med kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser i sin undervisning för årskurs 1-3?. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i matematikundervisning : En undersökning om digitala verktygs möjligheter att individualisera aritmetikinlärning.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Oscar Karlsson; Erica Lantz; Lucas Rickardsson; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; individualisering; stegvis inlärningsprocess; aritmetik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : I studien analyseras utvalda digitala verktyg för att undersöka om de kan bidra till en ökad individualisering inom aritmetikinlärning i årskurs 4–6. Studiens syfte är även att undersöka om och hur de digitala verktygen ger möjlighet för stegvis inlärning inom aritmetik. LÄS MER