Sökning: "Lucia De La Espriella Stenberg"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Lucia De La Espriella Stenberg.

  1. 1. Lärares syn på litteratursamtal : En studie om mellanstadielärares användning och inställning till litteratursamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lucas Färdig; Lucia De La Espriella Stenberg; [2022]
    Nyckelord :literature discussion; middle school teachers; interview; teaching strategies; collaborative learning; zone of proximal development; IRE; litteratursamtal; mellanstadielärare; intervju; arbetssätt; kollaborativt lärande; proximala utvecklingszonen; IRE;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie avser att undersöka hur en grupp mellanstadielärare använder sig av litteratursamtal i undervisningen och deras inställning till arbetssättet. Tidigare forskning visar att litteratursamtal har positiva effekter på elevers lärande. LÄS MER

  2. 2. "Det hjälpte mig att förstå bättre." : En studie om litteratursamtalets möjligheter i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lucas Färdig; Lucia De La Espriella Stenberg; [2021]
    Nyckelord :Literature discussion; middle school students; interview; reading; reading comprehension; teaching strategies; Chamber s conversation model.; Litteratursamtal; mellanstadieelever; intervju; läsning; läsförståelse; arbetssätt; Chambers samtalsmodell.;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur litteratursamtal påverkar mellanstadieelevers förståelse av läst skönlitteratur. Den tidigare forskningen presenterar positiva resultat vid användning av litteratursamtal i skolklasser. Flera forskare hävdar att litteratursamtal förbättrar och fördjupar elevernas förståelse. LÄS MER