Sökning: "Ludwig Wittgenstein"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden Ludwig Wittgenstein.

  1. 16. Språkanvändning och förståelsekonstituering vid lärande : Ett studium om alternativ till den sociokulturella teorin inom pedagogik

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Alexander Törnqvist; [2016]
    Nyckelord :Språk; språkinlärning; konceptualisering; intentionala expressiva ansatsen; pedagogik; intentionalitet; didaktik; förståelse; språkspel; Lars Hertzberg; Frege; Ogdens triangel; sociokulturell; social konstruktion; Paul Ricœur; Slavoj; Zizek; social-konstruktion; social-konstruktivistism; socialkonstrukuvism; socialkonstruktionism; fenomen; fenomenografi; Husserl; Wittgenstein; Filosofiska undersökningar; Thorsten Johansson; diskursanalys; Elsie Andeberg;

    Sammanfattning : I denna uppsats avhandlas alternativ till det sociokulturella perspektivet inom lärande och språkutveckling om hur förståelse konstitueras. Denna syn på språket grundar sig i Ludwig Wittgensteins teorier om till exempel språkspel som utvecklat en språktradition som kallas fenomenografi. LÄS MER

  2. 17. Att Vandra i Intets Närhet : Wittgenstein, Heidegger och Vägen Bortom Filosofins Slut

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Filosofi

    Författare :Simon Norenius; [2016]
    Nyckelord :Heidegger; Wittgenstein; the end of philosophy; language; difference; being; nothing; meaning; truth; image; metaphysics;

    Sammanfattning : What does it mean to occupy the other side of what is - to “be” the nothing that lies beyond being? Or, in other words: Where yonder the End of Philosophy? Thus reads the first and final line of inquiry that we, the philosophers of this age, are impelled to pursue. Such is the case, I contend, in light of the fact that our time quite simply is that of the eschatological aftermath, the “postmodern” era where the purportedly “greatest” thinkers of our immediate past, Martin Heidegger and Ludwig Wittgenstein, have, each in his own way, already declared philosophical moratorium. LÄS MER

  3. 18. Hur en tunn väv kan skapa mening i en outsäglig tomhet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Mona Malmström; [2014]
    Nyckelord :Robert Irwin; Wittgenstein; Arnheim; Mieke Bal; konst; perception; upplevelse; koncept; mening; förförståelse; språkspel; aspektväxling; duckrabbit; gestalt; figur-grund;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur mening kan skapas utifrån en upplevelse av den amerikanska konstnären Robert Irwins verk, Scrim Veil – Black Rectangle – Natural Light, Whitney Museum of American Art, New York, när det uppfördes på Whitney Museum 2013. Åtta recensioner bildar underlag för undersökningen där de partier som på något sätt hanterar hur recensenterna skapar mening av verket valts ut för närläsning. LÄS MER

  4. 19. Tyst kunskap i arbetslivet : En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Roya Jangali; Christine Andersson; [2014]
    Nyckelord :tyst kunskap; tacit knowledge; explicit kunskap; synliggöra tyst kunskap; kunskapsöverföring;

    Sammanfattning : Den tysta kunskapen karaktäriseras ofta av att det är abstrakt och svårt att definiera vilket har gjort att detta benämns som “tyst”. Denna studie har som syfte att undersöka medarbetares uppfattning om hur dem upplever att kunskapsöverföring sker och om medarbetarna reflekterar själva över tyst kunskap. LÄS MER

  5. 20. Att förstå handlingar – En undersökning av uppsåt som bevisfråga och tolkningsfråga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Jakob Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :Allmän rättslära; Straffrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats utreder uppsåtsbegreppet i svensk straffrätt. Den avser att undersöka de ontologiska och epistemologiska aspekterna av uppsåtsbegreppet i ljuset av Ludwig Wittgensteins senare filosofi. Syftet är att visa på hur uppsåtet har antagits existera, och vilka konsekvener som kan dras utifrån dessa antaganden. LÄS MER