Sökning: "Luke Larsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Luke Larsson.

  1. 1. ”…sen har vi läst den här Doktorn Pruttar, eller nej Doktor Mugg, heter den ju…” : En kvalitativ studie om sociala undervisningspraktiker i svenskundervisning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emmelie Hallin; Stina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Balanserad undervisning; critical literacy; digital multimodal textmiljö; literacy; Luke och Freebodys resursmodell; läs- och skrivundervisning; sociala praktiker; sociokulturellt perspektiv; språk-; läs- och skrivförmåga;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka vilka sociala undervisningspraktiker utifrån Luke och Freebodys resursmodell som kan identifieras i lärares svenskundervisning i årskurs 1, och i vilken utsträckning elever ges möjlighet att röra sig i dessa genom balanserad undervisning. För att uppnå syftet har vi använt oss av kvalitativa observationer och intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse - en text- och innehållsanalys av materialet En läsande klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Hjorth; Isabella Hylin; [2015]
    Nyckelord :grundskola; En läsande klass; literacy; läsförståelse; lässtrategier; sociokulturellt perspektiv; the Four Resources Model;

    Sammanfattning : Syftet med vår text- och innehållsanalys är att närmre undersöka det kostnadsfria materialet En läsande klass (2014) ur ett literacyperspektiv. En läsande klass (2014) utger sig för att vara ett verktyg för yrkesverksamma lärare att arbeta med läsförståelse genom olika strategier, dock har materialet (ELK, 2014) mötts av en del kritik från framstående forskare inom området för läsförståelse (Damber & Nilsson, 2014; i Larsson, 2014). LÄS MER

  3. 3. Läsförståelse - en text- och innehållsanalys av materialet En läsande klass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Hjorth; Isabella Hylin; [2015]
    Nyckelord :grundskola; En läsande klass; literacy; läsförståelse; lässtrategier; sociokulturellt perspektiv; the Four Resources Model;

    Sammanfattning : Syftet med vår text- och innehållsanalys är att närmre undersöka det kostnadsfria materialet En läsande klass (2014) ur ett literacyperspektiv. En läsande klass (2014) utger sig för att vara ett verktyg för yrkesverksamma lärare att arbeta med läsförståelse genom olika strategier, dock har materialet (ELK, 2014) mötts av en del kritik från framstående forskare inom området för läsförståelse (Damber & Nilsson, 2014; i Larsson, 2014). LÄS MER