Sökning: "Lund universitet reklam"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Lund universitet reklam.
1. Ett retuscherat skönhetsideal - En kvalitativ studie om kvinnors syn på retuscherade kroppar och dess samband till köplust
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Studien undersöker en grupp kvinnliga konsumenters (16–26 år) attityd till skönhetsideal och bildmanipulation i marknadsföringssammanhang 2020. Studien analyserar potentiella konsumenters inställning till retuscherade- och oretuscherade bilder för att se om det finns ett samband till deras köplust. LÄS MER
2. "Sex säljer", eller?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The study captured young women’s experience of sexualization in advertising and examined the different coping strategies they adopt to tackle sexualization in everyday life efficiently. The study was grounded in a qualitative method with an epistemological approach of a critical realist nature. LÄS MER
3. Mer reklam, tack, och gärna samhällsinformation : en studie om synlig- och tillgängliggörande av efemärt tryck vid svenska pliktbibliotek
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : The aim of this Master's thesis is to investigate the choices that legal deposit libraries in Sweden make, during the process of collecting and displaying printed ephemera. The word “ephemera” originally derives from a Greek word simply meaning “short-lived” or “lasting only for one day”. LÄS MER
4. En PRessad Framtida Relation
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Denna studie ämnar att skapa en förståelse för den komplexa relationen mellan journalister och PR-praktiker, genom att undersöka hur journaliststudenter i Skåne uppfattar sina roller som framtida journalister, deras syn på PR, samt journalisti-kens relation till PR. Studien undersöker även vilken roll utbildningen har i skap-andet av journaliststudenternas syn på PR. LÄS MER
5. Sex till salu? En kvalitativ studie av reklamannonser ur svenska Elle
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : ”Sex till salu?” är skriven av Hanna Engström, student vid enheten för medie- och kommunikationsvetenskap i Lund. I denna uppsats analyseras framställningen av kvinnor i reklamannonser ur modemagasinet Elle. Uppsatsen undersöker huruvida stereotypa framställningar av kvinnan och sexualitet förekommer i det empiriska materialet. LÄS MER